Canotca, ambasadorul transportului ecologic în Delta Dunării - Afaceri & Finanţări | Ecologic

Afaceri & Finanţări

Canotca, ambasadorul transportului ecologic în Delta Dunării

02 April 2013 - 03:30 PM Afaceri & Finanţări

canotca_rrLa Tulcea, într-un mic atelier se construiesc canotcile, poate cele mai frumoase bărci de agrement Europa. Cum au fost începuturile, ce a însemnat pentru constructor implicarea în acest proiect a lui Ivan Patzaichin și cum s-a trecut de la lotcile pescăreşti la canotcile de astăzi, puteți citi în continuare într-un interviu acordat Revistei ecologic de către Paul Vasiliu, constructorul acestor ambarcațiuni. ecologic

ecologic: Vă rog să vă prezentați pentru cititorii Revistei ecologic.

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Numele meu este Vasiliu Paul, sunt din Tulcea şi sunt constructor de ambarcaţiuni din lemn din 1999, an în care am început producţia, dar pregătirea am început-o încă din anii facultăţii.

ecologic: Ce facultate aţi absolvit?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Eu am terminat Academia Navală, Secţia Punte, în anul 1980 şi am fost fascinat de ceea ce am studiat, despre teoria şi construcţia unei nave, despre mecanica fluidelor. De asemenea, mi-a plăcut foarte mult să citesc cărţi despre marile descoperiri geografice, despre acţiunile piraţilor şi ale corsarilor. Este adevărat că din copilărie am fost fascinat de veliere şi atunci s-a născut dorinţa să îmi construiesc unul, şi cred că de aici a pornit totul. Am început să studiez mai mult decât era necesar pentru facultate, să citesc reviste şi cărţi de specialitate. Am început să copiez desene cu astfel de ambarcaţiuni, să le studiez cât mai în amănunt. După ce am absolvit facultatea, am început să înţeleg mult mai bine cum se poate proiecta o barcă cu ajutorul planului de forme. Am început să desenez bărcuţe mai mici, am desenat chiar un velier de 12 metri visând să mi le construiesc odată pentru mine.

În anul 1999, viaţa mi-a oferit o ocazie și am deschis atelierul pentru bărci.

ecologic: Ce fel de ocazie?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Un mic atelier în care se construiau bărci a fost de vânzare. Nu a mai găsit resursele financiare necesare pentru a-şi mai continua activitatea şi și-au vândut toate materialele şi maşinile cu care lucrau. Eu am profitat de această ocazie şi la început, am cumpărat jumătate din ceea ce acest atelier a vândut, iar mai târziu am achiziţionat tot. Astfel am pornit atelierul pentru construit bărci.

ecologic: De ce aceste bărci sunt făcute din lemn şi nu din fibră de sticlă, și cum a fost începutul?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Pe vremea când eu am început să fac bărci, se construiau din lemn, când corăbierii au început să descopere mările, bărcile erau confecţionate tot din lemn. În primii ani, am construit sute şi sute de bărci pescăreşti, lotcile tradiţionale din Deltă. Am construit bărci de la 12 crivace până la 25 crivace, am făcut bărci şi până la opt metri şi jumătate lungime.

Paul Vasiliu

ecologic: Se vindeau bine aceste bărci?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Da, se vindeau destul de bine.

Chiar îmi aduc aminte că începusem să fac o barcă pentru mine, o lotcă un pic modificată de 9,70 de metri cu pupa oglindă, iar la jumătatea lucrării, un client a venit şi nu a mai plecat până nu m-a convins să îi vând barca.

ecologic: Ce lemn foloseaţi pentru confecţionarea acestor bărci?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Osatura o făceam din lemn de stejar, aşa cum procedez şi acum, iar corpul se confecţionează din brad. Tehnologia care se aplica în anii 1999-2000 era puţin învechită, dar eu am fost și sunt un om care vrea să aducă îmbunătăţiri. Astfel, prin experienţa teoretică pe care o aveam la vremea aceea, din toate cărţile de specialitate pe care le-am citit, am observat că meseriaşii din zona noastră aveau anumite „scăpări“.

După aceea am înţeles că acestea de fapt nu erau nişte „scăpări“, constructorii încercau de fapt să facă bărcile într-un mod cât mai simplu. Pentru că cererea era foarte mare şi trebuia să se producă cât mai multe, se trecea peste anumite etape, peste anumite faze de construcţie. Meseriașii doreau ca bărcile să fie asamblate şi să fie livrate către cumpărători cât mai repede. Am observat aceste lucruri şi am decis să le schimb mentalitatea, dar bineînţeles că muncitorii nu erau de acord. Exact cum Magellan s-a luptat timp de trei ani de zile să îşi ţină echipajul lui pe mare, aşa m-am luptat eu cu muncitorii mei. Ne-am propus să nu rămânem la lotca pescărească, să facem şi altfel de ambarcaţiuni şi am construit în sistemul bordajului suprapus. Prima barcă pe care am făcut-o părea să îmi aducă un succes, dar când muncitorii au aflat că s-ar putea să primesc o comandă de 10 bărci, mi-au spus foarte clar că dacă accept acea comandă, ei vor pleca. Şi totuşi am reuşit să merg mai departe, să construiesc bărci în sistemul suprapus, am îmbunătăţit tehnologia la lotcă şi bineînţeles, am început să visez la veliere. Dar până la veliere, am făcut o şalupă de 10 metri, tot numai din lemn. Am făcut o mahună, un corp foarte mare, de aproximativ 12 metri pentru Staţiunea Balneară Techirghiol, în care ei trebuiau să scoată nămolul, să îl depoziteze şi să îl aducă la mal. Am construit un corp cu dublu bordaj, lucrat numai cu îmbinări, folosind cuie, holşuruburi, şuruburi din inox şi prezoane.

Am realizat foarte multe bărci, apoi am construit un corp de 12 metri pentru un client din Spania, un corp cu forme drepte, pentru două motoare foarte puternice de 245 CP. Cu ocazia acestei comenzi, am început să aflu despre lemnul exotic: mahon, iroko, tec şi wenge, despre tehnologiile moderne şi anume „strip-planking“ şi „cold-molded“, iar astfel experienţa noastră a început să crească.

Toate aceste lucruri au avut loc în anul 2006. Ar trebui să precizez totuşi că experienţa cu spaniolul a fost una foarte tristă pentru mine, nu aş dori să dezvolt acest subiect, dar din păcate aşa a fost. Exact în anul în care a trebuit să intrăm în Uniunea Europeană, clientul din Spania m-a păcălit şi m-a dus înapoi cu mulţi ani.

ecologic: Dar ce s-a întâmplat? Aţi pierdut mulţi bani?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Nu, nu am pierdut banii, mi-a luat însă toţi oamenii cu el să construiască bărci în Spania. Dar Dumnezeu m-a ajutat şi am rezistat, este adevărat că a fost o perioadă grea, dar am mers mai departe. În acest timp am avut comenzi deosebite din România. De exemplu, am primit o comandă pentru două bărci de opt metri şi jumătate, două lotci de 24 crivace pentru INTERAGRO şi am reuşit să le facem pe amândouă în acelaşi timp. În acest timp îmi puneam întrebarea ce este mai dificil: să construieşti două ambarcaţiuni de opt metri şi jumătate, amândouă odată sau să construieşti o navă de 12 metri? Am încercat să îmi tot fac planuri cum aş putea să rezist, să merg mai departe. Mai târziu au apărut şi alte comenzi pe care le-am terminat cu bine. În anul 2010 a apărut însă în viaţa mea domnul Ivan Patzaichin.

Atelier

ecologic: Cum l-aţi cunoscut pe Ivan Patzaichin?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Ne-am cunoscut prin intermediul unei pagini de internet. Eu aveam un site, barcidinlemn.ro, prin care se pare că am devenit mult mai cunoscut decât prin bărcile pe care le-am construit. Am discutat pe e-mail, la telefon, am stabilit o întâlnire. De fapt nu mă contactase domnul Patzaichin, ci partenerul lui. Am hotărât să ne vedem în Tulcea, iar în momentul în care ne-am întâlnit, în parcare văd că din mașină coboară domnul Patzaichin. Nu-mi venea să cred. Acum că îl cunosc, pot să spun că este o persoană deosebită şi merită tot respectul românilor. Pe lângă faptul că a avut o viaţă sportivă deosebită, că a câştigat şapte medalii olimpice, este un om cu un caracter puternic, frumos, este o persoană modestă care poate fi un exemplu atât pentru cei tineri cât şi pentru cei în vârstă. Astfel, Ivan Patzaichin a apărut în viaţa mea şi împreună cu prietenul lui Teodor Frolu au început să îmi spună despre o idee, despre o barcă, care să fie uşoară, zveltă şi să înainteze uşor, dar totuşi să fie stabilă. De asemenea, tot discutând despre acest subiect, ne-am gândit că ar fi bine să îi găsim şi o utilitate, un aspect plăcut. Am început să desenez, am vorbit despre desene, dacă totul este în regulă, dacă trebuie ceva modificat, după aceea am creat primul prototip, pe care bineînţeles, domnul Patzaichin l-a încercat. După aceea, el a avut câteva observaţii şi pe baza acestora am făcut modificările ulterioare. Apoi am realizat al doilea prototip, iar în momentul în care a apărut, a primit şi denumirea de canotcă, ce semnifică un hibrid între lotca localnicilor din Deltă şi canoea indiană. Aş dori să fac o precizare şi anume că forma canotcii este inspirată din forma lotcii, dimensiunile sunt de la lotca de 13 crivace. Modul de a o propulsa la rame se păstrează de la lotcă, dar totuşi am folosit tehnologia pentru construcţie de la canoe şi chiar anumite elemente pentru rezistenţă şi de design de la canoe, ca şi modul de propulsie cu ajutorul pagăii de la canoe. Astfel am reuşit să realizăm un produs autohton, original românesc care se numeşte CANOTCĂ.

Începând cu 2011, are loc la Tulcea un festival internaţional al bărcilor cu vâsle, iar în acest festival personajul principal este canotca. În primul an, a fost canotca de 2+1, iar în anul 2012 a apărut şi canot-ca de 10+1. Această canotcă a fost plimbată prin Europa, prin Viena, Bratislava, Budapesta. S-au făcut prezentări, s-au organizat concursuri pentru a promova creativitatea ţării noastre, meşteşugul românesc şi mişcarea în aer liber. De asemenea, această promovare a canotcii pe plan internaţional este şi o invitaţie pentru cei din Occident, riverani Dunării, să participe la festivalul nostru internaţional al bărcilor cu vâsle. Domnul Patzaichin îşi doreşte ca acest festival să ajungă la nivelul celui din Veneţia, Italia. Cu această ocazie pentru cei care vor citi acest articol şi pot sprijini acest proiect, îi invit să ne fie alături.

vasiliu3

ecologic: Când are loc acest festival?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Festivalul durează trei zile şi are loc în ultimul weekend din luna august, începutul lui septembrie. Dar festivalul nu se termină odată cu weekend-ul, noi în ziua de luni, imediat după weekend, plecăm alături de „Turul Internaţional Danubian“ care este primit în mijlocul festivalului nostru într-o expediţie de două zile de la Tulcea către Sfântul Gheorghe cu canotca de 2+1 şi canotca de 10+1, până la mare. Anul trecut am organizat o expediţie cu o canotcă de 10+1 şi cu şase canotci de 2+1. Noi punem la dispoziţie bărcile şi acele persoane care doresc să ne însoţească sunt binevenite, înscrierea se face pe internet şi trebuie să precizez că avem persoane care au participat chiar la cele două ediţii şi probabil vor dori să participe şi anul a-cesta la cea de-a treia ediţie. Astfel, reuşim să creăm prin aceste acţiuni, prin aceste expediţii, şi o tradiţie.

ecologic: Cam câte bărci reuşiţi să faceţi pe lună? Le construiţi în funcţie de comenzi?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Este foarte greu de spus câte bărci reuşim să realizăm pe lună, deoarece depinde de ce fel de barcă trebuie să construim, de mărimea acesteia şi ce fel de tehnologie vom utiliza ca să o realizăm. Când am făcut primele două prototipuri ale canotcii, două persoane lucram o barcă, timp de o lună. Cam acesta ar fi ritmul.

ecologic: Care ar fi preţul unei bărci pe care o construiţi timp de o lună de zile?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Canotca standard costă 1.800 de euro. Poate o să vă întrebaţi oare din ce mai trăim. Acum, alături de domnul Patzaichin, am reuşit să realizez și eu, nu numai dânsul, un record mondial. Am construit în două luni şi jumătate 20 de canotci. Am reuşit să punem la punct un flux tehnologic în serie şi am avut un ritm de opt canotci pe lună, bineînţeles cu mai mulţi muncitori.

ecologic: Aţi reuşit să accesaţi fondurile europene?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Toată lumea vorbește de fonduri europene. Deocamdată, nu am reuşit acest lucru. Poate se crede că noi nu dorim sau nu ştim să accesăm aceste fonduri europene. Noi însă de doi ani de zile le căutăm, nu le găsim şi nu mai înţelegem din păcate, care este situaţia.

ecologic: Puteţi să ne mai spuneți câteva preţuri?

Paul Vasiliu, constructor de ambarcaţiuni din lemn, directorul societăţii Geneza SRL: Aşa cum am mai precizat, canotca standard este la 1.800 de euro, canotca gold este la 2.900 de euro, lotca turistică este la 3.000 de euro, barca pentru agreement şi pescuit „Pescăruşul“ este la 2.500 de euro, iar catamaranul care are denumirea de canotcă „adventure“, format din două canotci şi propulsat de un motor electric „torqeedo“ de 3 CP din Germania, are preţul de 5.400 de euro, preț în care este inclus şi motorul. De asemenea, mai construim şi modelul canotca „light“ cu motor „torqeedo“ de 1 CP. Aş dori să menţionez că toate modelele pe care noi le construim sunt testate pe ape interioare. Dar cu lotca turistică putem să vorbim şi despre apele maritime, cu acest model de lotcă putem ieşi la ţărmul mării şi să navigăm pe sub coastă fără nicio problemă.

Personalizare



Alte articole in rubrica Afaceri & Finanţări