Asociaţia Environ a lansat proiectul pilot „Creşterea eficienţei energetice în unităţile de învăţământ“ - Dezvoltare durabilă | Ecologic

Dezvoltare durabilă

Asociaţia Environ a lansat proiectul pilot „Creşterea eficienţei energetice în unităţile de învăţământ“

12 November 2015 - 03:49 PM Dezvoltare durabilă

A început o nouă colaborareAsociația Environ în parteneriat cu Institutul Independent pentru Probleme de Mediu din Germania (Unabhängiges Institut für Umweltfragen) cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania la București, a lansat miercuri, 21 octombrie 2015, Proiectul Pilot „Creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ“.

Uniunea Europeană și-a  stabilit obiectivele pe care le va susține la Conferința internațională asupra schimbărilor climatice (COP21), organizată sub egida ONU, la Paris, între 30 noiembrie și 11 decembrie. Astfel, cu o voce comună, cele 28 de State Membre au stabilit să pledeze pentru ca emisiile de gaze cu efect de seră să fie diminuate la nivel global cu 40% până în 2030, cu 50% până în 2050, și să fie „apropiate de zero sau chiar mai mici“ în 2100 față de anul 1990, astfel încât creșterea temperaturii medii globale să nu depășească 2 grade Celsius în anul 2100 față de perioada preindustrială.

Majoritatea Statelor Membre au demarat încă din 2009, concomitent cu implementarea măsurilor de reducere a emisiilor de GES ale UE cu cel puțin 20% față de nivelul din anul 1990, acoperirea necesarului de energie a UE în proporție de 20% din resurse de energie regenerabilă, îmbunătățirea eficienței energetice cu 20% și campanii de informare și educare a populației despre acțiunile împotriva schimbărilor climatice și îmbunătățirea eficienței energetice, Republica Federală Germania asumându-și un rol de pionier în această direcție.

În acest context, la inițiativa Ambasadei Republicii Federale Germane s-a desfășurat în 2014 primul proiect comun Germano-Român «Redu amprenta de carbon - Decalogul luptei împotriva schimbărilor climatice», primul pas dintr-o inițiativă conjugată privind creșterea gradului de conștientizare a populaţiei din România referitoare la schimbările climatice.

În continuarea acestei inițiative, Asociaţia Environ, cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania a încheiat un parteneriat cu Unabhängiges Institut für Umweltfragen pentru implementarea în unitățile de învățământ din România a Campaniei „50/50 - Creșterea eficienței energetice“ sub forma unui program pilot.

Scopul acestui demers comun este acela de a produce o schimbare de mentalitate prin implicarea directă a elevilor și a cadrelor didactice în aplicarea unui set de măsuri practice având ca scop creșterea eficienței energetice a unităților de învățământ, contribuția la reducerea amprentei de carbon și încurajarea unui comportament responsabil față de mediu la nivel personal.

Scurtă descriere:

Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU e.V. desfășoară în momentul de față proiectul „50/50  - Creșterea eficienței energetice“ în 350 de școli din Germania.

Începând din 21.10.2015, Campania va fi implementată în România de către UfU în parteneriat cu Asociația Environ și cu susținerea Ambasadei Republicii Federale Germania la București, la început în cadrul unui Proiect pilot care va cuprinde patru unități de învățământ, două din București, una din Brașov și una din Techirghiol.

Proiectul “50/50 - Creșterea eficienței energetice“ se adresează în mod special elevilor.

Prin intermediul acestora se urmărește și implicarea familiilor și în general a comunităților locale și a societății. Astfel, copiii sunt educați nu doar să economisească energie la școală, ci să fie activi în acest sens și acasă.

Sunt analizate oportunităţile

„Acest proiect reunește într-un mod exemplar aspecte ecologice, economice și sociale. Oferă de asemenea o privire amănunțită asupra procesului de producere și utilizare a energiei, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere ecologic. Astfel se relevă faptul că ecologia și economia nu se află în contradicție, ci se influențează reciproc într-un mod pozitiv.

Aspectul social este evidențiat în special prin tematizarea utilizării eficiente și econome a energiei, comportamentul de consum și justiție (inter)națională. Un alt aspect pozitiv este faptul că elevii ajung să își cunoască școala dintr-o nouă perspectivă și să relaționeze mult mai puternic cu aceasta și cu mediul lor“, a declarat Andrei Orban, președintele Asociației Environ.

De la începutul proiectului au fost implicate numai în Germania 350 de şcoli totalizând un număr de peste 100.000 de elevi. Proiectul „50/50 - Creșterea eficienței energetice“ urmăreşte, pe lângă economisirea energiei, să provoace o schimbare de comportament în rândurile participanților și a membrilor familiilor acestora în ceea ce priveşte acţiunile concrete prin care fiecare dintre noi să lupte împotriva schimbărilor climatice.

Munca de educare din cadrul proiectului se concentrează asupra percepțiilor și asupra legăturilor dintre comportamentului personal și mediul înconjurător și climă. Participanții realizează astfel că prin comportamentul lor pot influența într-un sens pozitiv anumite evoluții prezente și viitoare. Aceștia ajung să cunoască mijloacele prin care pot realiza aceste lucruri.  „50/50 - Creșterea eficienței energetice“ este un proiect de implicare activă, conținutul nu se predă și nu se abordează într-un mod teoretic, ci se aplică în mod practic.

Elevii elaborează proiectul - fiind asistați - fac măsurători, evaluări și comunică rezultatele obținute - atât celor de vârsta lor, cât și adulților.

Proiectul unește teme și domenii diferite, în principal despre energie, dar sunt abordate și teme legate de justiția internațională (în domeniul climei), sustenabilitate și orientare spre viitor.  ecologic



Alte articole in rubrica Dezvoltare durabilă