Inelul Median al Capitalei, prima lucrare de mare anvergură pentru București - Dezvoltare durabilă | Ecologic

Dezvoltare durabilă

Inelul Median al Capitalei, prima lucrare de mare anvergură pentru București

03 January 2013 - 12:45 PM Dezvoltare durabilă

inel1_lr

Bucureștiul a trecut și înainte și după anul 1989 prin vremuri grele. Micul Paris așa cum era cunoscută capitala României în perioada interbelică, s-a transformat încet într-un oraș cenușiu, sărăcăcios, cu oameni triști și din ce în ce mai nefericiți. Alegerile libere au adus la conducerea primăriei Capitalei politicieni care nu aveau nimic în comun cu orașul acesta. Nu-i lega nimic de București, decât poate amintirile din copilărie, când ajungeau umili și stingheri în capitala României dintr-o  provincie săracă și lipsită de viitor. De câțiva ani Bucureștiul are șansele de a recupera o parte din timpul pierdut și de a deveni cu adevărat o metropolă europeană, în ciuda tuturor celor care continuă să se împotrivească dezvoltării promovate de actuala conducere a Primăriei. Poate și fiindcă orice lucrare de infrastructură care se face acum în București dă într-o oarecare măsură dimensiunea hoțiilor din anii trecuți. Dintre proiectele prevăzute să demareze în Capitală, Inelul median al Bucureștiului este o mare  încercare, o lucrare de infrastructură care se preconizează a începe anul viitor, nu din banii municipalității, ci în parteneriat public-privat.     Matei Dumitru

Necesitate

Principala cauză a poluării din București este traficul. Statul bară la bară, cu motoarele pornite, aglomerațiile fără de sfârșit din orele de vârf ridică cotele de emisii la valori de alarmă. Dezvoltarea acestui oraș rămâne însă singura opțiune, singura șansă pentru locuitorii lui. Sorin Oprescu a lansat ideea unei lucrări mari, proiectul „Inelul median“ care se speră să înceapă cât de curând, în parteneriat public-privat. Necesitatea construirii acestui proiect stă în câteva situații de fapt care trebuie luate în considerare.

În primul rând creșterea continuă a valorilor de trafic în Capitală este o realitate, în condițiile creșterii mobilității generale în zonă, ceea ce ne apropie de un mod occidental de existență și de funcționare a orașului.

Realizarea autostrăzii A3, conform programului guvernamental, ar trebui să fie încheiată la începutul anului 2014 până la racordul cu sistemul de artere orăşenești. Acest termen impune luarea, cu urgență, a unor măsuri de amenajare, dezvoltare, extindere a capacității arterelor orășenești din zona Str. Gherghiței - Şos. Petricani, astfel încât să fie posibilă preluarea fluxurilor de trafic generate de cea mai aglomerată autostradă care va funcționa în zona Capitalei. Se estimează un trafic de 65.000 vehicule la fiecare 24 ore.

Structura radial-concentrică a orașului face ca, în lipsa unor artere inelare corespunzător dimensionate, traficul să fie dirijat către zonele centrale ale Capitalei, pe axele N-S şi E-V, fapt care conduce la blocarea acestora, indiferent care ar fi măsurile locale de mărire a capacității de trafic.

Modificările structural majore petrecute în funcționarea orașului, dispariția platformei industriale, apariția unor noi zone rezidențiale, a unor mari centre comerciale în interiorul și în exteriorul orașului, noi zone de birouri și de servicii, împreună cu alți factori importanţi, între care cel mai semnificativ ar fi segmentul proprietății private asupra locuințelor, dar și veniturile reduse ale populației, au generat o mobilitate ridicată a locuitorilor, pe o rețea rutieră subdimensionată. Suprafața străzilor Capitalei, estimată la circa 15%-16% din teri- toriu în anul 1990, a scăzut la circa 13%-14% în anul 2000 și este necorespunzător conformată. Mai mult, navetismul accentuat, de circa 300.000 de persoane în 24 ore, în lipsa unui serviciu de transport public în teritoriul periurban, adaugă probleme suplimentare traficului în interiorul orașului.

inel2

Realizarea noii axe urbane, concepută și ca un coridor edilitar și de servicii publice complexe - inclusiv transport public integrat, într-un teritoriu cu potențial foarte mare de dezvoltare, are menirea de a produce în timp o evoluție pozitivă a zonei de nord a Capitalei, dar și a unor teritorii importante din localități ale județului Ilfov - Voluntari, Pipera, Ștefănești, Tunari, Otopeni, Mogoșoaia, Buftea, Chiajna.

Amplasare

Zona proiectului este în nordul municipiului București, pe sectorul cuprins între Șoseaua Virtuții și Șoseaua Colentina.

Amplasamentul este în lungul Bulevardului Constructorilor, pe sectorul cuprins între Șoseaua Virtuții și Calea Giulești și în lungul liniei de cale ferată București - Constanța, pe sectorul cuprins între Triajul Grivița și Șoseaua Colentina.

Inelul Median a fost proiectat ca un sistem rutier complex, format în secțiunea curentă, din calea principală de rulare, cu 6 benzi, câte 3 pentru fiecare sens, și două artere colectoare, de o parte și de alta a căii principale, bidirecționale, fiecare cu un carosabil de 7,0 m lățime, trotuare, spații verzi de aliniament, piste pentru bicicliști.

Situația juridică a terenurilor care vor fi ocupate se împarte în două: proprietăți ale statului și proprietăți private. Pentru evitarea demolărilor masive, dar și pentru menajarea zonei protejate parc Herăstrău - Gara Băneasa, au fost proiectate două tuneluri rutiere unidirecționale.

Au fost prevăzute lucrări de extindere a rețelelor edilitare majore. De asemenea, sunt prevăzute măsuri de protejare a apeductelor care fac legătura între stația Petricani și stația de pompare din zona Hotelurilor Nord/ Parc, Crown Plazza, Str. Parcului - zona Pajura.

Vor fi reamplasate mici instalații edilitare locale. Nu vor fi devieri de rețele edilitare majore.

Proiect

Au fost proiectate 15 intersecții rutiere, cu principalele străzi ale orașului.

Tunelul din zona parcului Herăstrău are pentru tunelul sudic o lungime de circa 4 km  şi de 2,5 km pentru tunelul Nordic, în subteranul parcului și lacului Herăstrău.

inel3

În zona podului Băneasa, artera rutieră, în tunel, va subtraversa magistrala de metrou Bucureşti - Otopeni.

Între nodul rutier Chitila- Bucureștii Noi și intersecția cu Bd. Constructorilor/Giulești, se va realiza un pasaj rutier superior, pe deasupra zonei de cale ferată.

În Piaţa Crângași se vor realiza mai multe pasaje subterane, pentru a asigura fluența traficului pe principalele artere rutiere din zonă.

Lungimea totală a pasajelor din intersecțiile Inelului Median cu principalele străzi ale orașului, 15 intersecții principale și alte noduri secundare, depășește 30 km.

Construcția va ocupa o suprafață totală de circa 980.000 mp.

Pentru a putea fi realizată etapizat, lucrarea a fost împărțită în 24 de obiective de investiție.

În prima etapă va fi realizat segmentul cuprins între intersecția Str. Gherghiţei, legătura cu autostrada A3 și B-dul Aerogării.

Tronsonul următor, care va conține și tunelurile din zona parcului Herăstrău și pasajul superior peste calea ferată din zona Chitila, va fi realizat între B-dul Aerogării și intersecția cu Calea Giulești. Etapa a treia, B-dul  Constructorilor - Piaţa Crângași, cu prelungire până la nodul Virtuții, va fi programat în perioada anilor 2014- 2016.

Ultima etapă, tronsonul Str. Gherghiței - Şos. Colentina, va fi programată a fi realizată după anul 2015.

Lucrările pregătitoare, achizițiile de terenuri şi instalațiile edilitare pot fi începute imediat, pe baza documentațiilor legale aprobate.

Beneficii

Obiectivul general al proiectului îl constituie îmbunătățirea condițiilor de circulație în zona de nord a Municipiului Bucureşti. Influența noii artere de circulație se va extinde până la inelul principal de circulație, respectiv sistemul Iancu de Hunedoara - Șoseaua Ștefan cel Mare, la sud, iar spre nord, influența noului sistem rutier se va extinde dincolo de prima centură de localități - Ștefănești - Voluntari - Pipera - Chiajna - Otopeni - Mogoșoaia. Realizarea investiției și documentațiile necesare (SF şi PUZ) servesc la stabilirea regulilor de circulație pietonală și auto, de ocupare a terenurilor, de amplasare a construcțiilor și a amenajărilor aferente acestora, determinând elaborarea unor reglementări integrate care să orienteze dezvoltarea urbanistică a zonei.

inel4

În prezent sunt aproape de finalizare lucrările de proiectare și obținerea tuturor avizelor pentru PUZ .

S-a votat în cadrul Consiliului General al Municipiului București Studiul de Fezabilitate aferent investiției.

inel5

Finanțare

După o vizită în China și după mai multe întâlniri cu constructori chinezi, primarul general Sorin Oprescu s-a întâlnit în data de 12 octombrie a. c. la sediul municipalității cu reprezentanții unei companii chineze şi ai uneia din Turcia, care s-au arătat interesați de proiectul pentru închiderea Inelului Median de circulație în zona nord a Bucureștiului.

Delegația chineză a fost formată din reprezentanți ai grupului Shanghai Urban Construction Group (SUCG) International Engineering Co. Ltd. Subiectul discuției a fost posibilitatea încheierii unui parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului.

Sorin Oprescu a ținut să precizeze că proiectul a fost gândit și împărțit în mai multe tronsoane tocmai pentru a-l da în folosință bucureștenilor cât mai curând. „Astfel, demarând lucrările în mai multe zone, proiectul poate prinde contur mai repede decât ne-am fi aşteptat. Îmi doresc ca această investiție să fie realizată cu o companie de un asemenea prestigiu. În felul acesta se deschid o serie de oportunități, atât pentru dumneavoastră, ca investitori, cât şi pentru Bucureşti, ca beneficiar“, a spus Oprescu.

inel6

La rândul său, managerul general al Shanghai Construction Group CO. LTD., Jiang Yi Bo, și-a arătat interesul față de proiect. „Suntem interesați să participăm la realizarea acestui pro- iect. Așa cum probabil ştiți, nu putem spune că suntem cea mai mare companie din China, însă cu siguranță suntem una dintre cele mai puternice. Suntem convinși că vizita pe care ați făcut-o în China v-a ajutat să vă faceți o idee despre potențialul nostru financiar și v-a oferit certitudinea că putem finaliza acest proiect“, a spus reprezentantul companiei chineze.

SUCG International Engineering, care are o cifră de afaceri de cinci miliarde de euro pe an, este specializată în lucrări de infrastructură și construcții de poduri și tuneluri și dispune de tehnologia necesară realizării în parteneriat public-privat a acestui proiect de anvergură.

În aceeași zi, Sorin Oprescu s-a întâlnit și cu reprezentanții companiei Artimpeks LTD, din Turcia, Osman N. Gulel și Ali Riza Yilmaz.

În cadrul întâlnirii, specialiștii municipalității au prezentat proiectul referitor la închiderea inelului median de circulaţie în zona de nord a Capitalei, Autostrada Urbană, pe tronsonul Lacul Morii - Șoseaua Colentina. Membrii delegației turce s-au declarat interesați de acest proiect și au solicitat toate informațiile tehnice aferente.

Potrivit reprezentanților Primăriei Capitalei, în viitorul apropiat urmează să aibă loc o nouă întâlnire în care să se discute și alte detalii, inclusiv identificarea soluțiilor optime de finanțare.

Oprescu a explicat faptul că este important faptul că Bucureștiul reprezintă o piață credibilă și atractivă și că firme importante din întreaga lume doresc să dezvolte proiecte de in-vestiții în parteneriat public-privat în România și în primul rând în București.

Material realizat cu sprijinul

Biroului de presă al Primăriei
Municipiului București



Alte articole in rubrica Dezvoltare durabilă