Pasajul Piața Sudului, cel mai mare proiect de infrastructură cu bani europeni din Capitală - Dezvoltare durabilă | Ecologic

Dezvoltare durabilă

Pasajul Piața Sudului, cel mai mare proiect de infrastructură cu bani europeni din Capitală

07 January 2013 - 03:14 PM Dezvoltare durabilă

Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu și ministrul Dezvoltării Regionale și Turismului, Eduard Hellvig, au semnat la sfârșitul lunii octombrie 2012 contractul de finanțare prin Programul Operațional Regional pentru proiectul „Modernizare Infrastructură Rutieră Piața Sudului“. Pasajul de la Piața Sudului este cel mai mare proiect cu fonduri UE din București, care va fi realizat prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară 2 „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale“.

capitala1_rrÎn cadrul evenimentului, primarul general, Sorin O-prescu, a explicat că „Realizarea Pasajului de la Piața Sudului reprezintă cel mai mare proiect din București realizat cu fonduri de la Uniunea Europeană, iar evenimentul de astăzi este foarte important pentru că aşteptăm de patru ani să obținem această finanțare. Valoarea totală a proiectului este de 127,1 milioane lei, dintre care 96,4 milioane lei reprezintă asistență financiară nerambursabilă. Realizarea Pasajului de la Piața Sudului va reduce timpul de circulație cu 74% și, după finalizarea acestuia, se va închide și inelul principal de circulație. Vă mulțumesc încă o dată, domnule ministru, atât dumneavoastră cât și colaboratorilor din minister, pentru bu-năvoința și profesionalismul de care ați dat dovadă“.

La rândul său, ministrul MDRT Eduard Hellvig a declarat că „așa cum am promis în momentul în care am ajuns ministru, am stabilit un parteneriat strategic între minister și Primăria Capitalei, pentru a rezolva problemele stringente la nivelul Bucureștiului. Proiectul destinat reabilitării rutiere din Piața Sudului, pentru care am semnat astăzi contractul de finanțare, face parte din acest parteneriat. Vă felicit, domnule primar, pentru reușită, este un proiect important pentru București“.

Acesta este cel de-al doilea contract de finanțare semnat de primarul general, Sorin Oprescu cu ministrul Eduard Hellvig, după proiectul de reabilitare, modernizare și echipare a ambulatoriului integrat al Spitalului Clinic de Copii „Dr. Victor Gomoiu“. În total, şase proiecte în valoare de 202,8 milioane lei, au fost aprobate spre finanțare prin programul Regio, din cele opt depuse de Primăria Municipiului București până în prezent.

Descrierea proiectului

Pasajul de la Piața Sudului este cel mai mare proiect cu fonduri UE din București, realizat prin POR 2007-2013, Axa prioritară 2 „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale“ domeniul major de intevenție 2.1 „Reabilitarea și modernizarea rețelei de drumuri județene și străzi urbane - inclusiv construcția/reabilitarea șoselelor de centură“. Prin această lucrare se va închide inelul principal de circulație. Studiile de trafic au demonstrat că prin construcția acestui pasaj subteran se reduc timpii de așteptare în trafic cu 74,20 % în zonă. Dosarul pentru accesarea fondurilor a fost depus în anul 2010.

Durata proiectului va fi de 26 luni, din care 18 luni sunt pentru execuția lucrărilor, iar 8 luni sunt necesare pentru activitățile de management al proiectului.

Costuri

• Valoare totală proiect : 127.140.761,30 lei;

• Asistența financiară nerambursabilă: 96.428.030,76 lei.

Date tehnice

- Pasajul subteran de la Piața Sudului se va realiza pe direcția Calea Văcărești - Str. Nițu Vasile și va avea o lungime de 356 de metri, din care rampa spre Văcărești, 111 metri, iar rampa spre Nițu Vasile 160 de metri;

- Lungimea în subteran va fi de 85 de metri, iar înălțimea de 5 metri;

- Rampa spre Nițu Vasile va fi o rampă unică având câte două benzi de circulație pe sens;

- Rampa spre Calea Văcărești va fi formată de fapt din două rampe independente, câte una pe fiecare sens de circulație, fiecare având câte două benzi.

Pe lângă pasajul rutier, proiectul presupune realizarea a patru pasaje subterane pietonale prin care se realizează un nod multimodal care face legătura între toate mijloacele de transport în comun care tranzitează Piața Sudului (metrou, autobuz, troleibuz, tramvai).

Pasajele pietonale care subtraversează intersecția Piata Sudului sunt:

• Pasajul pietonal care subtraversează Șos. Olteniței (pe partea dinspre Constantin Brâncoveanu);

• Pasajul pietonal care subtraversează Șos. Olteniței (pe partea dinspre Berceni);

• Pasajul pietonal care subtraversează Șos. Olteniței (pe partea dinspre Șos.Berceni) relaționează stația de metrou Piața Sudului şi cu peronul stației de tramvai;

• Pasajul pietonal care subtraversează Str. Serg. N. Vasile în dreptul intersecției acesteia cu Str. Secuilor.

De asemenea, la suprafață, în intersecția Calea Văcărești - Șos. Olteniței - Str. Nițu Vasile va fi amenajat un sens giratoriu cu patru benzi de circulație. Localele, adiacente rampelor pasajului rutier, vor fi prevăzute cu câte două benzi pe sens atât pe Calea Văcărești, cât și pe Str. Nițu Vasile.

Totodată se vor reface liniile de tramvai și troleibuz, zonele pietonale și spațiile verzi, precum și realocări și refaceri a întregului sistem de rețele edilitare.

Beneficii

Studiile de trafic efectuate în zona Piața Sudului, la orele de „vârf“ (dimineața și de după-amiază) au dus la constatarea unor disfuncţionalități ale traficului, în special în intersecție: o congestie de autovehicule pe direcția Calea Văcărești - Str. Nițu Vasile, cozi lungi la semafoare, deplasare cu viteza redusă pe direcția majoritară cauzată de traversarea pietonilor la suprafață, staționări frecvente ale autovehiculelor, consum sporit de combustibil - toate aceste probleme generând prejudicii pe multiple planuri.

Aceste disfuncţionalități ale circulației rutiere în Piața Sudului provoacă zilnic probleme din ce în ce mai greu de gestionat și impun realizarea pasajului rutier subteran și a celor patru pasaje pietonale subterane pentru rezolvarea problemelor legate de fluxurile mari de trafic.

Contribuția proiectului la bunăstarea comunității și a regiunii a fost evidențiată sub valența economică și socială.

amenajare-peisagistica

În plan economic, proiectul determină beneficii evidente directe prin crearea unei noi configurații rutiere care contribuie la facilitarea transportului în zonă, dar și beneficii indirecte generate de investițiile realizate de operatorii economici ale căror bunuri și servicii sunt utilizate pe perioada implementării proiectului, precum şi de creşterea veniturilor și a gradului de ocupare a populației, care va conduce la sporirea consumului la nivelul Municipiului București și a Regiunii București-Ilfov.

În plan social, proiectul promovează un stil de viață civilizat, atât pentru locuitorii cartierului, cât și pentru alți beneficiari - pietoni, pasageri sau șoferi - care tranzitează zona.

ecologic



Alte articole in rubrica Dezvoltare durabilă