Primul proiect româno - german pentru eficiența energetică în școlile din România - Eco-life | Ecologic

Eco-life

Primul proiect româno - german pentru eficiența energetică în școlile din România

13 June 2016 - 02:37 PM Eco-life

Elevi participanţi la proiectAsociația Environ, în parteneriat cu Unabhängiges Institut für Umweltfragen - UfU - (Institutul Independent pentru Probleme de Mediu din Germania) cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania la București, a derulat în perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 etapa pilot a celui mai mare proiect educațional la nivel european „50/50 - Creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ“.

Experienţă şi rezultate

Evenimentul de încheiere a fazei pilot a proiectului s-a desfășurat în data de 19 aprilie 2016, la Școala Gimnazială Nr. 12 din Brașov, și a reunit reprezentanți ai Ambasadei Republicii Germania la București, UfU, ai Ministerului Mediului din Germania (BUMB), ai Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, ai districtului Teltow - Flämig și reprezentanți ai unităților de învățământ din Germania și România participante în proiect, fiind transmis în direct și prin sistemul de livestreaming.

Programul s-a desfășurat în perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 în șase unități de învățământ, patru din București (Școala Gimnazială Nr. 56 - „Jose Marti“, Școala Gimnazială Nr. 135 - „Ștefan cel Mare“, Colegiul German Goethe, Deutsche Schule Bukarest), una din Brașov - Școala Gimnazială Nr. 12 și una din Techirghiol - Liceul Teoretic „Emil Racoviță“ și a reprezentat o continuare a iniţiațivelor conjugate germano - române în ceea ce privește creșterea gradului de conștientizare a populației din România referitoare la schimbările climatice, primul pas în acest sens fiind făcut în 2014 prin implementarea proiectului „Redu amprenta de carbon - Primii pași în lupta împotriva schimbărilor climatice“.

Scopul acestui nou demers comun este acela de a produce o schimbare de mentalitate prin implicarea directă a elevilor și cadrelor didactice în aplicarea unui set de măsuri practice având ca scop creșterea eficienței energetice a unităților de învățământ, contribuția la reducerea amprentei de carbon și încurajarea unui comportament responsabil față de mediu la nivel personal.

Participanti

Scurtă descriere

Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU e.V. desfășoară în momentul de față proiectul „50/50 - Creșterea eficienței energetice“ în 5000 de unități școlare din Germania și din Europa, programul adresându-se în mod special elevilor, prin intermediul acestora urmărindu-se și implicarea familiilor și în general a comunităților locale și a societății. Astfel, copiii sunt educați nu doar să economisească energie la școală, ci să fie activi în acest sens și acasă.

Obiectivul proiectului „50/50 - Creșterea eficienței energetice“ este, pe lângă economisirea energiei, să provoace o schimbare de comportament în rândul participanților și membrilor familiilor acestora în ceea ce privește acțiunile concrete prin care fiecare dintre noi poate lupta împotriva schimbărilor climatice.

Munca de educare din cadrul proiectului se concentrează asupra percepțiilor și asupra legăturilor dintre obiceiurile zilnice și mediul înconjurător și climă. Elevii realizează astfel că prin comportamentul lor pot influența într-un sens pozitiv evoluția viitoare a mediului.

Elevi premiaţi

„50/50 - Creșterea eficienței energetice“ este un proiect de implicare activă, conținutul nu se predă și nu se abordează într-un mod teoretic, ci se aplică în mod practic, proiectul unind teme și domenii diferite, în principal despre energie, dar sunt abordate și teme legate de justiție internațională (în domeniul climei), sustenabilitate și orientare spre viitor.

În cadrul Programului pilot derulat în perioada octombrie 2015 - aprilie 2016 în cele șase unități de învățământ au fost stabilite câteva standarde de comportament responsabil în ceea ce privește eficientizarea energetică, respectiv:

 Au fost implementate măsuri de micșorare a consumului inutil de curent electric și energie pe perioada week-end-urilor și în vacanțe;
Ca urmare a aplicării metodelor simple de economisire s-a observat o scădere cu aproximativ 10% a consumului energetic;
Metodele de economisire a energiei au devenit parte integrantă din programul zilnic al elevilor, atât la școală cât și acasă.

,,Acest proiect reunește într-un mod exemplar aspecte ecologice, economice și sociale. Oferă de asemenea o privire amănunțită asupra procesului de producere și utilizare a energiei, atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere ecologic. Astfel, se relevă faptul că ecologia și economia nu se află în contradicție, ci se influențează reciproc într-un mod pozitiv.

Aspectul social este evidențiat în special prin tematizarea utilizării eficiente și econome a energiei, comportamentul de consum și transpunerea acestora în comunitate. Un alt aspect pozitiv este faptul că elevii ajung să își cunoască școala dintr-o nouă perspectivă și să relaționeze mult mai puternic cu aceasta și cu mediul lor“, a declarat Andrei Orban, președintele Asociației Environ.

Ambasada Germaniei la București, un exemplu de acțiune pentru protecția climei și eficiență energetică

La începutul lunii mai, reprezentanţii Asociației Environ s-au întâlnit cu reprezentanții serviciilor economic şi administrativ ale Ambasadei Germaniei, partener al proiectului „50/50“, pentru a analiza potenţialul de economisire energetică al Ambasadei.

În acest sens, a fost utilizat acelaşi instrumentar ca în cazul proiectului de economisire energetică „50/50“, derulat în cele şase unități de învătățământ participante în proiectul pilot, iar rezultatele au fost promițătoare.

Instrumentarul utilizat

În urma măsurătorilor efectuate, s-a constatat faptul că, în general, clădirea Ambasadei Republicii Federale Germania la București stă bine la capitolul economisire energetică, iar Asociația Environ a mai făcut câteva sugestii practice suplimentare şi propuneri de îmbunătăţire pe care Ambasada le va transpune în practică.

Instruirea angajaţilor ar putea conduce la economisire energetică suplimentară, fiecare persoană având posibilitatea să economisească energie prin gesturi simple, de exemplu, nelăsând în permanenţă geamurile deschise pentru a aerisi sau stingând consecvent lumina în spaţiile nefolosite. În acest sens, Ambasada doreşte să consolideze în viitor conștiinţa internă pentru mediu şi climă şi să-şi antreneze angajaţii în aceeaşi manieră în care proiectul şcolar „50/50 - Creşterea eficienţei energetice“ a antrenat elevii în economisirea energetică.

Inițiativa UfU de a implementa și în România acest proiect se înscrie în contextul în care la Conferința internațională asupra schimbărilor climatice (COP21), organizată sub egida ONU în 2015 la Paris, cele 28 de State Membre au stabilit să pledeze pentru ca emisiile de gaze cu efect de seră să fie diminuate la nivel global cu 40% până în 2030, cu 50% până în 2050, și să fie „apropiate de zero sau chiar mai mici“ în 2100 față de anul 1990, astfel încât creșterea temperaturii medii globale să nu depășească 2 grade Celsius în anul 2100 față de perioada preindustrială.

De vorbă cu elevii

De asemenea, majoritatea Statelor Membre au demarat încă din 2009, concomitent cu implementarea măsurilor de reducere a emisiilor de GES ale UE cu cel puțin 20% față de nivelul din anul 1990, acoperirea necesarului de energie a UE în pro-porție de 20% din resurse de energie regenerabilă și îmbunătățirea eficienței energetice cu 20% și campanii de informare și educare a populației despre acțiunile împotriva schimbărilor climatice și îmbunătățirea efi-cienței energetice, Republica Federală Germania asumându-și un rol de pionier în această direcție.

ecologic



Alte articole in rubrica Eco-life