Poluare: particulele care ne intră în cap prin ochi şi ne îmbolnăvesc creierul - Eco-life | Ecologic

Eco-life

Poluare: particulele care ne intră în cap prin ochi şi ne îmbolnăvesc creierul

11 October 2016 - 01:16 PM Eco-life

Poluarea ne afectează creierulDacă trăiești la oraș, este foarte posibil să ai nanomagneți în creier, ceea ce nu e bine deloc. S-a demonstrat că în creierele oamenilor care suferă de maladia Alzheimer se găsesc nanoparticule de magnetit în cantități mai mari decât la alte persoane. De unde ajunge magnetitul acolo? Din aerul poluat.Irina Tomșa

Magnetitul, compus magnetic al oxidului de fier, a fost subiectul unor studii recente care au cam bulversat lumea științifică. Noile descoperiri pun problema unui nou risc al poluării industriale: cel de a provoca boala Alzheimer și alte maladii neurodegenerative. Unii cercetători sunt de părere că legătura de cauzalitate între magnetit și bolile neuronale este doar o speculație, însă alții au luat-o în serios și au făcut cercetări.

Cum ne dăunează magnetitul

Cercetătorii au descoperit în urmă cu câteva decenii că în creierul omului există particule magnetice, dar au considerat că sunt derivate naturale ale fierului utilizat în mod normal de creier pentru procesul de funcționare.

Geofizicianul Joe Kirschvink de la California Institute of Technology din Pasadena a detectat acum 25 de ani particule de magnetit formate pe cale biologică în creierul uman, arătând că prezența lor este naturală. Chiar și așa, compusul este toxic: provoacă stres oxidativ, perturbă funcționarea celulară normală și contribuie la formarea radicalilor liberi - molecule instabile care pot afecta negativ alte molecule importante pentru organism.

Deși legătura cauzală cu maladia Alzheimer nu a fost dovedită concret, deteriorările celulare provocate de magnetit creierului corespund cu cele specifice bolii. Fizicianul Barbara Maher, director al Centrului pentru Magnetismul și Paleomagnetismul Mediului din Universitatea Lancaster, expert în particule magnetice, știe că multe dintre acestea, inclusiv magnetitul, se găsesc cu precădere în poluarea atmosferică produsă de coșurile de fum ale centralelor electrice. „Până acum, știam că magnetitul se formează natural în creier. Dat fiind numărul mare de particule de magnetit în atmosferă, m-am întrebat dacă nu cumva acestea și-au găsit calea de intrare în creierul omului“, a spus Maher.

Studii care ne dau bătăi de cap

Barbara Maher a cercetat împreună cu o echipă de cercetători din SUA și Mexic o serie de eșantioane obținute post-mortem din cortexul a 37 de creiere omenești provenind din Mexico City și Manchester. Rezultatele studiului au demonstrat că magnetitul format pe cale naturală are particule în formă de tetraedru sau octaedru, dar cele mai multe nanoparticule descoperite erau nanosferice. Echipa a detectat și alte nanoparticule de metale neașteptate în creierul uman: platină, nichel și cobalt, ceea ce indică o sursă externă, și anume factorii de mediu. Care factori, ce mediu? Particulele nanosferice de magnetit descoperite în creierele analizate corespund cu cele emise de centrala electrică Didcot din Marea Britanie.

Sunt necesare politici de protecţie

Pentru Maher, lucrurile au devenit clare când a văzut forma nanosferică a particulelor de magnetit predominante și prezența celorlalte metale, care nu se întâlnesc în mod normal în creierul uman. „Toate aveau proprietăți care indicau formarea la temperaturi foarte înalte“, a declarat ea. Vorbim despre temperaturi mult mai mari decât poate genera sau suporta corpul omenesc, de nivelul arderilor de combustibil, deci avem noxe de tipul celor produse de centralele electrice. În plus, precizează Maher, încălzirea prin fricțiune puternică, așa cum se produce la plăcuțele de frână ale autovehiculelor, poate emite de asemenea nanosfere de magnetit.

Inhalăm și ne intră prin ochi milioane de particule de magnetit per gram de materie cerebrală

Cercetătorii au descoperit și magnetit format în mod biologic, dar pentru fiecare particulă naturală au găsit cel puțin încă 100 de particule din poluare. Specialiștii au fost uluiți că există milioane de particule de magnetit în fiecare gram de materie cerebrală. Cu dimensiunea de maximum 150 de nanometri, particulele de magnetit sunt atât de mici, încât le inhalăm fără să ne dăm seama și ne intră prin ochi, ajungând la creier, a explicat Maher.

Din studiile precedente reieșea clar că zonele urbane, în special cele aflate de-a lungul drumurilor intens circulate, erau puternic poluate cu magnetit.

Joe Kirschvink, cel care descoperise inițial prezența magnetitului format natural în creier, este convins că s-a găsit dovada că particulele pot ajunge acolo și prin poluarea atmosferică.

Cercetătorul declară că nivelul de magnetit descoperit în creiere de-a lungul studiului este șocant de mare, deși faptul se explică prin proveniența eșantioanelor de la oameni care trăiseră și lucraseră în zone industriale poluate.

Avem în față un viitor cu un potențial nebunesc. Ce facem?

Chiar dacă subiectul este proaspăt și nu avem încă destule studii care să genereze concluzii inatacabile, e mai bine să previi decât să tratezi. Aici nu vorbim despre o simplă răceală de sezon, ci despre faptul că orașele cu circulație auto intensă și zonele industriale (și avem destule în România, din ambele) ne pot afecta grav creierul. Nouă, celor care trăim și muncim în aceste „zone fierbinți“. Cum putem trăi cu ideea că la un moment dat nu ne va mai funcționa creierul cum trebuie din cauza noxelor și vom deveni o povară pentru familie, pentru societate? Vrem politici preventive din partea UE. Se poate?

Alte articole in rubrica Eco-life