Eco-România: „Ministerul Mediului promovează un proiect neconstituţional care va scumpi toate produsele cu 15%“ - Legislatie internă, legislatie externă si directive europene | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Legislaţie

Eco-România: „Ministerul Mediului promovează un proiect neconstituţional care va scumpi toate produsele cu 15%“

12 March 2018 - 02:16 PM Legislaţie

Prelucrarea deşeurilorUn proiect legislativ de modificare a Legii nr. 211/2011 referitoare la regimul deșeurilor și a Legii nr. 249 cu privire la modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje nemulţumeşte, mai mult sau mai puţin, pe toţi cei care se mai ocupă de gestionarea deşeurilor municipale în România, de la cei care pun pe piaţă produsele până la cei care le reciclează. Redăm în continuare fragmente din comunicatul transmis autorităţilor statului de singura asociaţie a organizaţiilor de transfer de responsabilitate din ţara noastră, Asociaţia Eco-România.
ecologic

Comunicat

„Din punctul de vedere al Asociaţiei Eco-România, proiectul de OUG 01.02.2018 se impune de departe ca fiind cea mai mare eroare de iniţiativă legislativă promovată în procesul de legiferare, context în care a proceda la analiza pe fond, articol cu articol, a acestei intenţii de legiferare, nu ar face decât să îi acordăm o legitimitate aparentă în condiţiile în care în ansamblul său acest act normativ reclamă în mod exihibiţionist încălcări de drepturi şi libertăţi fundamentale şi promovează naţionalizări de investiţii prin soluţii juridice forţate. Simpla acceptare a oricăror dezbateri pe fondul unui act profund abuziv nu ar înseamna decât a fi de acord că libertățile câștigate în anul 1989 pot fi negociate.

Sortarea deşeurilorDe aceea vă prezentăm în continuare motivele pentru care noi, membrii Asociaţiei Eco-România, considerăm că acest proiect de act normativ nu trebuie adoptat:

1. Proiectul de OUG 01.02.2018 este neconstituţional, întrucât prin prevederile sale la art. 16 punctele a, b, c, d îngrădește dreptul fundamental de liberă asociere prevăzut în Constituția României, la art. 40.

2. Proiectul de OUG 01.02.2018 este un act de expropriere a dreptului şi interesului economic legal dobândit. Conform art. 29, pct. 2 se anulează dreptul de funcționare legal dobândit a actualelor companii OTR licențiate, care funcționează în prezent în condițiile legii. Prevederile art. 16, pct. 4, literele a, b, c, d din aceeași OUG 01.02.2018 sunt concepute astfel încât nici o companie OTR care funcționează astăzi să nu le poată îndeplini.

3. Proiectul de OUG 01.02.2018 va avea un impact negativ macroeconomic din cauza creşterii cu 15-20% a preţurilor tuturor produselor ambalate deoarece prin prevederile art. 16 pct. 6, literele l, m, n, se prevăd obligații de constituire a unor garanții bancare de 10% puse la dispoziția AFM și 5% «fonduri pentru campanii de informare și educare a publicului» - citat din art. 21 pct. 1) puse la dispoziția autorităților locale. Cum se știe deja, orice taxă și impozit impus de stat vor fi adăugate prețului stabilit de mecanismul cererii și ofertei valabil oricărui produs, bun sau serviciu, astfel tot lanţul economic va rostogoli noile valori până la consumatorul final.

4. Proiectul de OUG 01.02.2018 încalcă dreptul constituțional prevăzut de art. 45 din Constituția României privind garantarea libertății economice, OUG 01.02.2018, prin prevederile art. 16 pct. 4, lit. a, b, c, d, instituind bariere în calea comerțului, condiționând și limitând liberul acces la activități economice, prin nu mai puţin de patru condiționalități de acces pe criterii economice de mărime cantitativ-valorică, prezentate ca fiind criterii de performanță.

Colectare selectivăPe cale de consecință, cele 15 procente din totalul valorii financiare a pieței transferurilor de responsabilitate vor trebui să fie constituite sub formă de depozite bancare. Astfel, 15% din banii plătiți de orice consumator vor trebui depuși de către viitoarele OTR-uri în seifurile băncilor care vor elibera «certificate de depozit» care la rândul lor vor trebui să fie ținute în seifurile AFM, drept garanții.

Având în vedere obiectivele naționale în contextul obligațiilor asumate faţă de Uniunea Europeană, în sensul implicării tuturor factorilor responsabili din lanțul economic care sunt parte activă integrantă din sistemul de gestionare a ambalajelor și deșeurilor de ambalaje, respectiv producători, importatori, comercianți, colectori și reciclatori, se cere formarea noilor structuri asociative de tip non-profit, care trebuie să fie forma prin care să se poată autoriza adevăratele organizaţii de preluare de responsabilitate.

Criteriile de obținere a licențelor de operare trebuie să țină cont doar de modul de îndeplinire a obligațiilor pe care în fapt le preiau și pentru care vor răspunde financiar pentru îndeplinirea ţintelor de reciclare a deșeurilor de ambalaje.

Instituirea responsabilității «de facto», pe cale de consecință juridică, pentru fiecare companie, participant şi deopotrivă beneficiar al fluxului financiar din lanțul valoric al colectării și reciclării deșeurilor, aplicându-i-se fiecăruia principiul «asumării răspunderii sub propria semnătură» pentru emiterea de documente și înscrisuri sub semnătură privată este măsura care dacă ar fi fost introdusă în urmă cu mai mulţi ani ar fi dus la garantarea performanţelor prin seriozitate şi profesionalism.

Această măsură este astăzi urgent şi imperios necesar a se adopta întrucât răspunderea pe lanţul de valoare se adresează în prezent doar producătorilor şi Organizaţiilor de Transfer de Responsabilitate, dar beneficiarii reali ai fluxurilor financiare, respectiv colectorii şi reciclatorii, nu au nici o răspundere.

Asociaţia Eco-România cere retragerea de urgenţă a acestei propuneri legislative întrucât ea încalcă drepturi şi libertăţi fundamentale garantate prin constituţie.“

Doru Iorga, preşedintele Asociaţiei Eco-România

Deşeuri din plastic



Alte articole in rubrica Legislaţie