După Nokia ar putea urma ArcelorMittal Galaţi? - Opinii | Ecologic

Opinii

După Nokia ar putea urma ArcelorMittal Galaţi?

28 January 2013 - 02:08 PM Opinii

Plecarea celor de la Nokia din Cluj ar putea fi urmată cât de curând de închiderea celui mai mare combinat siderurgic din România, ArcelorMittal Galaţi. Nu ştiu ce a însemnat pentru Cluj plecarea Nokia, dar ceea ce ştiu este că închiderea combinatului de la Galaţi ar fi un dezastru nu numai pentru economia românească, ci o nenorocire pentru tot oraşul Galaţi.

Ştirea ar veni la exact zece ani de la privatizarea combinatului şi la prea scurt timp de la scoaterea de sub monitorizarea Comisiei Europene a sectorului siderurgic din România. Dacă în urma monitorizării comisia ar fi ajuns la concluzia că nu s-au respectat condiţiile impuse, toate ajutoarele de stat primite ar fi trebuit returnate statului român. Nu ştiu cât au fost de fapt ajutaţi de Stat cei de la Cluj.

La Galaţi însă investitorul a primit cam tot ce a cerut.

O analiză efectuată de Ministerul Finanţelor, la cererea Consiliului Concurenţei, arată că dacă în perioada 1992-2000 Sidex a primit ajutoare de stat în valoare de 740 miliarde lei vechi, în perioada post privatizare, numai între anii 2001-2004 Mittal Steel Galaţi a primit ajutoare de stat în valoare de 30.817 miliarde lei vechi. În principal, aceste ajutoare au provenit din facilităţile acordate trustului Mittal Steel prin clauzele contractului de privatizare, preluate de Ordonanţa „Sidex“, nr. 119/2001. Între acestea, scutiri pe timp de trei ani la plata impozitului pe profit în cuantum de aproximativ 1.500 miliarde lei vechi, scutiri de la plata unor majorări la plata datoriilor Sidex către instituţiile statului ce au fost convertite în acţiuni, în valoare totală de 15.000 miliarde lei vechi, precum şi amânarea, timp de trei ani, a obligaţiilor angajatorului la bugetul asigurărilor sociale şi bugetul asigurărilor de sănătate.

Acum, după o perioadă în care proprietarii combinatului înregistrau profituri de 1 milion de euro pe zi, situaţia s-a schimbat. S-a revenit pe pierderi, iar din analizele interne ale grupului s-a constatat că la nivelul Europei, ArcelorMittal funcţionează la două treimi din capacitate.

Posibila închidere a combinatului de la Galaţi va da imaginea neputinţei unei ţări care şi-a vândut pe nimic viitorul. Prin contracte păguboase şi atât de bine secretizate.

Sidex Galaţi a fost cea mai mare societate comercială din România, cel mai mare exportator al ţării şi cel de-al doilea combinat siderurgic din Europa Centrală şi de Est.

În scurt timp, dacă se va închide combinatul de la Galaţi, în România nu vor mai rămâne din marii investitori decât cei care mai au ceva de scos din pământul ăsta, petrol, gaze şi aur. Când se vor termina şi astea, cred că ne vom regăsi ţara. Mai săracă, cu câţiva bătrânei putrezi de bogaţi, artizanii privatizărilor post decembriste.

M. D.

(Octombrie 2011)



Alte articole in rubrica Opinii

  • O îngrijorare necesară

    12 June 2018 - 11:51 AM

    De parcă nu ar fi fost oricum prea mult pentru noi, acum Uniunea Europeană vine cu o nouă Directivă privind deșeurile. Din anul 2007 și până a ...

  • Vinovaţii de serviciu

    10 May 2018 - 01:23 PM

    În timp ce noi ne pierdem timpul cu tot felul de proiecte legislative, cu dezbateri interminabile, seminarii şi conferinţe inutile, Uniunea Europea ...

  • Obligaţii uitate?

    05 April 2018 - 11:53 AM

    Când am scos pe piaţă primul număr al Revistei ecologic, prin toamna anului 2004, am fost sigur că cel puţin în zona mediului suntem cu toţii ...

  • Condamnaţi la subdezvoltare

    12 March 2018 - 11:35 AM

    Întârzierile pe care ţara noastră a reuşit să le înregistreze în toate domeniile ce ţin de Ministerul Mediului au creat oportunităţi de nei ...

  • Mici în lumea mare

    12 February 2018 - 01:41 PM

    Uniunea Europeană şi-a propus să fie liderul mondial în lupta împotriva poluării cu materiale plastice, o poluare care a atins niveluri de neima ...

  • Responsabilitate şi iresponsabilitate

    07 January 2018 - 11:14 AM

    Activitatea de preluare de responsabilitate în România trece de ceva timp printr-o perioadă incertă, o perioadă în care nimeni din domeniu nu ş ...

  • Contagioasa toleranţă

    06 December 2017 - 12:37 PM

    În mai puţin de un an de zile, urşii din România au devenit o problemă naţională, un pericol public care ar trebui „rezolvat“ de autorită ...

  • Condamnabila nepăsare

    11 November 2017 - 12:03 PM

    Inspecţiile pe care ministrul Mediului le-a făcut în ultima perioadă la depozitele de deşeuri, întâlnirile pe care le-a avut cu şefii de consi ...

  • După 13 ani

    05 October 2017 - 11:24 AM

    În această lună ecologic împlineşte 13 ani de la apariţia primului număr, în septembrie 2004, an în care România se pregătea pentru aderare ...

  • Un alt fel de transfer de responsabilitate

    01 September 2017 - 02:44 PM

    De la începutul anului şi până acum au avut loc câteva zeci de conferinţe, seminarii, dezbateri pe tema deşeurilor, fără a mai pune la socote ...

  • Un set de instrumente inutil

    10 August 2017 - 01:58 PM

    Autorităţile ne anunţă schimbări mari în această toamnă în politica de mediu din România, schimbări care ar trebui, spun oficialii, să duc ...

  • Pastile mici, la ore fixe

    06 July 2017 - 09:05 AM

    Acum câţiva ani, multora dintre noi ni se părea că sunt prea multe alegeri în ţara asta, prea multe campanii electorale, că circul vine prea de ...

  • Zece proceduri de infringement sau plata nepăsării

    09 June 2017 - 08:39 AM

    Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor, cea mai importantă condiţionalitate ex-ante din domeniu, este un document de o importanţă majoră nu ...

  • Între vinovăţie şi băşcălie

    11 May 2017 - 10:46 AM

    Cine vorbeşte în România de managementul deşeurilor face de fiecare dată trimitere la Comisia Europeană şi ne aminteşte nouă, poporului neşt ...

  • Aliniaţii din spatele atelajului

    03 April 2017 - 01:17 PM

    A fost supărare mare atunci când luxemburghezul care conduce Comisia Europeană a spus că ţările Uniunii Europene se deplasează cu viteze diferi ...