Uniunea Europeană: Emisiile de CO2 vor trebui reduse obligatoriu cu cel puţin 40% până în 2030 - Politici & Economie | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Politici & Economie

Uniunea Europeană: Emisiile de CO2 vor trebui reduse obligatoriu cu cel puţin 40% până în 2030

07 January 2018 - 04:04 PM Politici & Economie

Poluarea în oraşeComisia Europeană a propus la începutul lunii noiembrie noi obiective pentru emisiile medii de CO2 generate de toate autoturismele și camionetele noi din UE, cu scopul de a contribui la accelerarea trecerii la vehicule cu emisii scăzute și cu emisii zero.

Comisia a făcut un pas decisiv în ceea ce privește punerea în aplicare a angajamentelor asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris cu privire la reducerea obligatorie cu cel puțin 40% a emisiilor de CO2 pe plan intern până în 2030.

În discursul privind starea Uniunii Europene din septembrie 2017, președintele Comisiei, Jean-Claude Juncker, a afirmat: „Îmi doresc ca Europa să fie lider în lupta împotriva schimbărilor climatice. Anul trecut, prin Acordul de la Paris, ratificat și de Parlament, am stabilit regulile jocului la nivel mondial. Dacă ambiția s-a prăbușit în Statele Unite, Europa trebuie să aibă grijă ca planeta noastră să redevină ceea ce a fost. Este patrimoniul comun al întregii umanități“.

Odată cu intrarea în vigoare a Acordului de la Paris, comunitatea internațională și-a luat angajamentul de a trece la o economie modernă cu emisii scăzute de carbon, ceea ce presupune o serie de transformări profunde ale industriei autovehiculelor. UE trebuie să profite de această oportunitate și să devină un lider mondial, având în vedere că țări precum Statele Unite și China progresează foarte rapid. Pentru a oferi un exemplu, procentul vânzărilor de autoturisme noi în UE, în raport cu vânzările la nivel mondial, a scăzut de la 34% înainte de criza financiară (2008-2009) la 20% în prezent. Pentru a menține cota de piață și pentru a accelera trecerea la vehicule cu emisii scăzute și cu emisii zero, Comisia a propus noi obiective pentru emisiile medii de CO2 generate de toate autoturismele și camionetele noi din UE, care se vor aplica începând cu 2025 și respectiv 2030.

Staţie electrică de alimentareAceste propuneri stabilesc reguli ambițioase, realiste și cu caracter executoriu pentru a contribui la asigurarea unor condiții de concurență echitabile între părțile implicate din industrie care își desfășoară activitatea în Europa. De asemenea, pachetul va stabili în mod clar direcția care trebuie urmată pentru îndeplinirea angajamentelor asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris și va stimula atât inovarea în noi tehnologii și modele de afaceri, cât și utilizarea mai eficientă a tuturor modurilor de transport de mărfuri. Aceste propuneri vor fi sprijinite prin instrumente financiare specifice pentru a asigura o implementare rapidă.

Obiectivele privind reducerea emisiilor de CO2 pe care Comisia le-a propus se bazează pe o analiză solidă și pe implicarea largă a părților interesate, de la ONG-uri și până la industrie. Atât pentru autoturismele noi, cât și pentru camionete, emisiile medii de CO2 vor trebui să fie cu 30% mai mici în 2030 comparativ cu 2021.

Vicepreședintele Comisiei responsabil pentru Uniunea Energetică, Maroš Šefčovič, a declarat: „Am intrat într-o perioadă de transformare economică favorabilă climei. Setul de propuneri prezentat astăzi creează condițiile necesare pentru ca producătorii europeni să dețină un rol de frunte în tranziția energetică mondială, în loc să se țină doar după ceilalți. Propunerile îi vor stimula să producă cele mai bune, mai nepoluante și mai competitive autovehicule, recâștigând astfel încrederea consumatorilor. Acesta este un pas major în direcția cea bună, și anume o economie europeană modernă și durabilă, cu un aer mai curat în orașe și o mai bună integrare a energiilor din surse regenerabile în sistemele energetice prezente și viitoare“.

În acest context, comisarul pentru politici climatice și energie, Miguel Arias Cañete, a afirmat: „Cursa mondială pentru dezvoltarea de autovehicule nepoluante a pornit și nu există cale de întoarcere. Însă Europa trebuie să își facă ordine în propria ogradă înainte de a se putea poziționa în fruntea acestei evoluții mondiale. Avem nevoie de obiectivele și de stimulentele adecvate, iar aceste măsuri privind emisiile de CO2 generate de autovehicule și camionete constituie o soluție în acest sens. Obiectivele noastre sunt ambițioase, eficiente din punctul de vedere al costurilor și au un caracter executoriu. Obiectivele intermediare pentru 2025 vor stimula investițiile încă de pe acum. Obiectivele pentru 2030 vor oferi stabilitatea și direcția necesare pentru a menține aceste investiții. Astăzi, investim în Europa și în combaterea poluării pentru a ne îndeplini angajamentul asumat în cadrul Acordului de la Paris de a reduce emisiile noastre cu cel puțin 40% până în 2030.“

„Industria autovehiculelor din UE se află la un moment de răscruce. Pentru a-și menține poziția de lider mondial și pentru a respecta mediul și sănătatea publică, industria autovehiculelor trebuie să investească în tehnologii noi și curate. Vom stimula introducerea pe piață a autovehiculelor cu emisii zero, bazându-ne pe o infrastructură de încărcare fără sincope și pe baterii de înaltă calitate produse în Europa“, a precizat comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.

Pachetul privind mobilitatea curată include următoarele documente:

 Noi standarde privind CO2 pentru a-i ajuta pe producători să îmbrățișeze inovarea și să furnizeze vehicule cu emisii scăzute pe piață. Propunerea include atât obiective pentru 2025, cât și pentru 2030. Obiectivul intermediar pentru 2025 asigură demararea deja de pe acum a investițiilor, obiectivul pentru 2030 oferă stabilitatea și direcția pe termen lung necesare pentru a menține aceste investiții. Aceste obiective contribuie la tranziția de la vehicule convenționale cu ardere la vehicule nepoluante;
 Directiva privind vehiculele nepoluante pentru a promova soluțiile de mobilitate curată în procedurile de achiziții publice și prin urmare pentru a stimula puternic cererea și implementarea în continuare a soluțiilor privind mobilitatea curată;
 Un plan de acțiune și soluții de investiții pentru instalarea la nivel transeuropean a unei infrastructuri pentru combustibili alternativi. Scopul este de a încuraja crearea unor planuri naționale mai ambițioase, de a spori investițiile și de a îmbunătăți gradul de acceptare în rândul consumatorilor;
 Revizuirea directivei privind transportul combinat, care promovează utilizarea combinată a diferitelor moduri de transport de mărfuri (de exemplu camioane și trenuri), va facilita folosirea stimulentelor de către întreprinderi și astfel va impulsiona utilizarea combinată a camioanelor și a trenurilor, a șlepurilor și a navelor pentru transportul de mărfuri;
 Directiva privind serviciile de transport de călători cu autocarul, menită să stimuleze dezvoltarea de legături cu autobuzul pe distanțe lungi în Europa și să ofere alternative la utilizarea autoturismelor personale, va contribui la reducerea în continuare a emisiilor generate de sectorul transportului și a congestionării traficului. Aceasta va oferi opțiuni de mobilitate suplimentare de mai bună calitate și mai ieftine, în special pentru persoanele cu venituri reduse;
 Inițiativa privind bateriile are o importanță strategică pentru politica industrială integrată a UE astfel încât vehiculele și alte soluții privind mobilitatea, precum și componentele acestora să fie concepute și produse în UE.

Următoarele etape:

Propunerile privind mobilitatea curată vor fi trimise acum colegiuitorilor, iar Comisia Europeană solicită tuturor părților interesate să colaboreze îndeaproape pentru a asigura adoptarea și punerea în aplicare rapidă a acestor propuneri și măsuri, astfel încât beneficiile pentru industria, întreprinderile, lucrătorii și cetățenii din UE să fie generate şi maximizate cât mai rapid posibil.

ecologic

Uniunea Europeană



Alte articole in rubrica Politici & Economie