Viorel Toma: „Prin viza anuală facem curăţenie şi la agenţii economici, dar şi la noi în sistem“ - Politici & Economie | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Politici & Economie

Viorel Toma: „Prin viza anuală facem curăţenie şi la agenţii economici, dar şi la noi în sistem“

11 March 2019 - 01:30 PM Politici & Economie

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția MediuluiDe la începutul acestui an toți agenții economici care dețin o autorizație de mediu valabilă sunt obligați să o vizeze anual. De ce a fost nevoie de viza anuală a autorizațiilor de mediu, cum decurge procesul de verificare și care au fost problemele depistate, am aflat de la Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului.
 ecologic

ecologic: Printre schimbările aduse de anul 2019 pentru cei care se ocupă de gestionarea deșeurilor se numără și obligativitatea revizuirii anuale a autorizației de mediu. De ce a fost nevoie de această prevedere?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Da, Ordinul de ministru nr. 1171 din data de 5 noiembrie 2018 a introdus obligația agenților economici de a obține o viză anuală a autorizației de mediu.

În prezent există aproximativ 100.000 de autorizații de mediu în toată țara și aproximativ 2.000 de autorizații integrate de mediu, iar toate acestea trebuie de acum vizate anual. Care a fost scopul pentru care am introdus această viză anuală? În primul rând, noi am privit această viză ca pe un ajutor pentru agenții economici. Pentru că nu mi se pare normal ca un agent economic care desfășoară aceeași activitate pe o perioadă lungă de timp și nu are modificări în activitatea sa să solicite o reautorizare o dată la cinci ani sau la zece ani de zile. Fiindcă nu e deloc simplu să ia de la început toată procedura de autorizare.

Vorbim despre bani cheltuiți, de timp pierdut, dar în primul rând de riscul real ca un agent economic care își desfășoară aceeași activitate ani de zile să uite că are o autorizație de mediu care trebuie reînnoită, fiindcă la un moment dat ea expiră.

De aceea noi am considerat că este mult mai ușor pentru agentul economic să vină o dată pe an să solicite viza anuală exact cum se procedează la autorizația de funcționare și profil de activitate pe care toate societățile trebuie să o ceară de la primărie. Astfel agentul economic depune la noi câteva documente, o cerere, o declarație pe propria răspundere prin care arată că desfășoară aceeași activitate în același loc conform prevederilor autorizației de mediu pe care o deține, iar noi - agenția națională sau, după caz, agențiile județene - efectuăm o vizită de amplasament pentru a vedea dacă ceea ce a declarat agentul economic corespunde cu situația din teren, dacă el respectă sau nu autorizația de mediu. Apoi, dacă totul este în regulă, se încheie un proces verbal, se dă decizia pentru viza anuală. Totul este foarte simplu și foarte comod.

Autorizatecologic: Reprezentantul unui mare valorificator din România care are multe puncte de lucru în țară spunea că are mari probleme cu această viză, fiindcă agențiile de protecția mediului din anumite județe o consideră necesară, iar altele nu.

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Eu am reglementat acest lucru. După apariția ordinului de ministru am dat o notă de serviciu în teritoriu și am explicat exact cum trebuie să se procedeze cu viza anuală.

În procedura de aplicare a vizei anuale se spune că agentul economic trebuie să se prezinte la autoritatea competentă - Agenția Națională pentru Protecția Mediului sau Agențiile Județene pentru Protecția Mediului - și să solicite viza anuală cu minimum 60 de zile înainte de ziua și luna în care a fost emisă autorizația de mediu.

În cazul în care sunt unele societăți comerciale care au autorizații de mediu emise în țară și care nu împlineau acele 60 de zile, dar nu din vina lor, este normal ca acestea să vină în cursul anului 2019, cu cele 60 de zile înainte de data de expirare a vizei, și aceasta a fost neînțelegerea.

Am mai avut astfel de cazuri cu societăți care aveau peste 200 de puncte de lucru, fiecare cu autorizația lui și astfel s-ar putea ca unele să se încadreze în acest termen de 60 de zile, iar altele nu. Aceasta a fost cred singura neînțelegere pe care am avut-o. În toată această perioadă de când am introdus noua prevedere legislativă am avut întâlniri cu foarte multe case de avocați care ne-au contactat. Deși nu este în atribuțiile noastre să organizăm astfel de întâlniri, mi s-a părut normal să le avem, pentru a explica scopul acestei vize anuale, respectiv ușurarea activității agentului economic.

ecologic: Este diferită procedura de avizare pentru un depozit mare de deșeuri faţă de cea pentru o mică societate de colectare? Iar această viză înlocuiește autorizația de mediu?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Nu, pentru orice agent economic care deține o autorizație de mediu procedura este la fel, singurul lucru care este diferit este că la unul amplasamentul este mai mare și la altul este mai mic.

Viza nu înlocuiește autorizația integrată de mediu care se obține o dată la zece ani. Legea mai prevede că agentul economic poate să își revizuiască autorizația de mediu și să își modifice perioada valabilității acestei autorizații. Mulți agenți economici au înțeles că prin viza anuală se modifică valabilitatea autorizației de mediu, ceea ce este total greșit. Alții spun că au obținut o autorizație valabilă 10 ani, iar în această perioadă trebuie să îi lăsăm în pace. Dar și înainte de apariția vizei anuale autorizația de mediu era emisă pentru o perioadă de 10 ani, dar nu necondiționat. Fiindcă valabilitatea era condiționată de respectarea prevederilor din autorizația de mediu. Înainte, dacă nu se respecta autorizația de mediu, Garda de Mediu făcea verificări și dacă găsea nereguli notifica Agenția pentru Protecţia Mediului, iar mai departe noi suspendam autorizația de mediu, dădeam un termen de 60 de zile să reintre în legalitate și în cazul în care acest lucru nu se întâmpla anulam autorizația de mediu.

Această autorizație de mediu nu este doar o hârtie pe care să o pui într-un sertar; agentul economic trebuie să respecte prevederile din cadrul acestei autorizații. Prin viza anuală verificăm dacă agentul economic își respectă autorizația de mediu. Când mergem la prima vizită de amplasament, dacă nu sunt corelații între actul emis și situația din teren, cei care solicită viza au dispoziție o perioadă de 30 de zile în care își pot rezolva situația, după care pot obține viza anuală.

REMAT

ecologic: Ați găsit societăți care aveau autorizații de mediu de care nu știau sau societăți care aveau autorizații false de mediu?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Da, am găsit situații și situații, dar lumea a început să își facă curățenie prin autorizațiile de mediu și așa cum am mai menționat sunt mulți care au uitat că au astfel de autorizații sau alții care și-au adus echipamente noi pe amplasamentele vechi și au uitat să vină la reautorizare, deși în autorizația de mediu era precizată această obligație.

În evidențele noastre apar anumiți agenți economici care dețin autorizații de mediu valabile, dar în momentul în care sunt notificați aflăm că ei nici nu mai există ca societate. Sau sunt alte societăți care și-au schimbat cu totul obiectul de activitate. Ori datoria acestora este să vină să solicite revizuirea autorizației de mediu și chiar anularea acesteia, dacă este cazul. Nu trebuie să ajungem ca noi să îi notificăm. De aceea susțin că aceste autorizații și înainte aveau un termen de valabilitate, dar nu era unul bătut în cuie indiferent de ceea ce făceai, era clar că trebuia să respecți prevederile din autorizație, iar acum prin viza anuală vedem dacă agentul economic respectă sau nu prevederile autorizației de mediu.

Din păcate am găsit cu această ocazie multe societăți comerciale care au avut autorizații de mediu false și am luat măsuri asupra celor care le-au emis. Sunt unele autorizații foarte vechi, iar uneori salariații care au emis acele autorizații nu mai sunt în sistemul de mediu. Am găsit și așa ceva. Noi prin această viză anuală verificăm și facem curățenie și la agenții economici, dar și la noi, fiindcă acest sistem de mediu trebuie să funcționeze sănătos.

Depozit ecologicecologic: Cine a avut ideea introducerii vizei anuale a autorizației de mediu?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Sincer, noi, Agenția, ne-am lovit de foarte multe situații dificil de rezolvat și, deși aveam legislație, procedura era foarte greoaie. Trebuia să trimitem Garda de Mediu să verifice, aceștia aveau sau nu aveau oameni în perioada respectivă din cauză că au și ei alte programări și alte controale prin țară. Noi sesizam Garda de Mediu, dar lucrurile se derulau greoi. Acum noi, cei care emitem autorizația de mediu, prin viza anuală putem să avem contact direct cu agentul economic și putem verifica dacă actul pe care l-am emis este în concordanță cu activitatea pe care o desfășoară acesta.

ecologic: Ați avut ocazia să discutați și cu colegi din alte țări europene. Cum funcționează sistemul de autorizare de mediu în alte țări?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: În Europa sistemul funcționează asemănător cu al nostru. Am fost și în Statele Unite ale Americii, unde am stat de vorbă cu directorul general al EPA, Agenția de Protecția Mediului. Acolo sistemul este diferit de cel din Europa, în sensul că Agenția pentru Protecția Mediului are prioritate absolută peste orice altă instituție, chiar și peste Fisc. În America Agenția de Mediu este o instituție mult mai puternică decât cea din Europa.

Mi-au spus că ei au introdus acest sistem acum 40 de ani și dacă nu ar fi făcut acest lucru atunci, acum ar fi fost o mare problemă.

ecologic: În domeniul gestionării deșeurilor aveți atribuții și asupra autorităților publice locale?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: În ceea ce privește deșeurile, noi nu avem atribuții. Garda Națională de Mediu are, noi doar reglementăm anumite activități. De exemplu, în cadrul unui Sistem de Management Integrat al Deșeurilor, noi reglementăm SMID-ul, emitem autorizația integrată și verificăm toată activitatea pe care o desfășoară, dar și pe operatori, colectori și agenții economici care fac sortarea.

Eu cred că marea problemă pe care o avem în gestionarea deșeurilor este că legislația privind licitațiile publice pe care o avem este din păcate una foarte greoaie, care întârzie foarte mult punerea în funcțiune a SMID-urilor. Tot din acest motiv nu avem SMID-uri în toate localitățile din România și există doar 17 sau 18 SMID-uri funcționale. O altă problemă care a blocat punerea în funcțiune a tuturor SMID-urilor este aceea că fiecare a avut libertatea de a-și alege modul de organizare, dar obligațiile tuturor au rămas aceleași, ceea ce a dus la diferențe și decalaje mari între localități.

ecologic: Se mai importă deșeuri în România?

Viorel Toma, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului: Tot ANPM reglementează și zona deșeurilor periculoase și autorizează un transport de deșeuri periculoase. Vreau să precizez faptul că importul de deșeuri în vederea eliminării la groapă este interzis.

Se pot face importuri de deșeuri în vederea reciclării, dar chiar dacă provin din Uniunea Europeană, sunt de îndeplinit niște condiții destul de drastice.

În primul rând, agentul economic care vrea să facă importul acestor deșeuri trebuie să meargă la Agenția pentru Protecția Mediului din statul din care face importul respectiv ca să încadreze marfa în categoria de deșeu. După aceea trebuie să vină la noi cu încadrarea, ca să vedem dacă acel deșeu poate fi importat sau nu și apoi începem procedura.

Am încercat să simplificăm cât mai mult procedurile de eliberare a actelor de reglementare, dar nu putem simplifica mai mult decât ni se cere prin directivele europene. 



Alte articole in rubrica Politici & Economie