INTELIGENTĂ, DURABILĂ ŞI FAVORABILĂ INCLUZIUNII - Politici & Economie | Ecologic

Politici & Economie

INTELIGENTĂ, DURABILĂ ŞI FAVORABILĂ INCLUZIUNII

09 September 2010 - 10:12 PM Politici & Economie

Interviu publicat pentru prima dată ca  „Smart, green and inclusive“ la adresa http://ec.europa.eu/enterprise/e_i/news/article_10125_en.htm de Directoratul General pentru Antreprenoriat şi Industrie, © European Union, 2010

Enterprise & lndustry magazine l-a intervievat pe domnul Antonio Tajani, noul Comisar European pentru Industrie şi Antreprenoriat, cu care a discutat despre priorităţile stabilite pentru mandatul său, despre ambiţia sa de a „uni“ industria cu mediul, precum şi despre modul în care intenţionează să utilizeze portofoliul pe care îl administrează pentru a transforma economia europeană într-o economie inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.

Enterprise & Industry magazine: Felicitări pentru noua funcție pe care o ocupați, aceea de Comisar pentru Industrie şi Antreprenoriat.  Ce provocări personale şi oportunităţi întrevedeți, având în vedere noul portofoliu pe care îl administrați?  Care vor fi priorităţile dv.?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Îmi place politica, astfel încât provocările precum elaborarea de politici UE privind dezvoltarea industrială, cu accent pe IMM-uri, prezintă un mare interes pentru mine. Având în vedere criza economică globală, aceasta este o provocare pe care o privesc cu interes şi aştept cu nerăbdare să mă apuc de treabă. Elaborarea de politici reprezintă întotdeauna o provocare, dar trebuie să încerci şi să dai răspunsuri la întrebările cetăţenilor.
Nu trebuie să lăsăm criza economică şi financiară să se transforme într-o criză socială. Acesta este motivul pentru care voinţa politică este necesară, pentru a contracara creşterea şomajului. Există și alte provocări, cum ar fi turismul şi spaţiul cosmic. Tratatul de la Lisabona introduce un nou fundament legal, care se concentrează pe aceste două domenii extrem de interesante şi în care putem face multe lucruri.
Turismul este o resursă incredibilă pentru Europa, pentru tineri şi nu numai și îmi doresc cu adevărat să obțin rezultate pozitive pentru industrie, dar și pentru turiști. Avem foarte mult potențial pe care nu îl valorificăm la maximum. Acest nou cadru, pe care dorim să îl implementăm, ne va ajuta să realizăm acest lucru.

Enterprise & Industry magazine: Cum v-a transformat cariera de până acum în persoana din prezent şi cu ce contribuie experienţa asimilată la funcția pe care o dețineți acum?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Mă aflu acum în a treia fază a carierei mele. Am lucrat în armată, am lucrat ca jurnalist şi apoi, timp de 15 ani, am fost membru al Parlamentului European, iar acum sunt Comisar. Experienţa mea atât de variată este utilă întotdeauna, deoarece atunci când te implici în viaţa politică, trebuie să fii conştient de ceea ce se întâmplă în diferite domenii şi în ţări diferite. Trebuie să ai experienţă pentru a putea face acest lucru. Chiar și în prezent, adaug în continuare noi experiențe la cele pe care le-am acumulat de-a lungul anilor. Orice aspect este util pentru a înţelege ce se întâmplă şi, mai mult decât orice, experienţa mea cu UE este utilă, pentru că am şansa de a intra în contact cu cetăţenii şi cu nevoile lor. Cel mai bun mod de a aborda problemele cu care se confruntă europenii este să te duci pe teren, nu poți face asta dacă ții mereu ușa închisă - nu este de ajuns să studiezi dosarele, trebuie să vezi ce se întâmplă, pentru a înţelege problemele în cauză.

Enterprise & Industry magazine: Intenționați să luați parte la Programul Experienţă în Întreprinderi (Enterprise Europe Network), în cadrul căruia funcţionari ai Comisiei lucrează într-o întreprindere europeană, pentru a trăi experienţa directă a unui IMM. Ce v-a motivat să faceți acest lucru şi ce sperați să obțineți în urma acestei experiențe?  Știți deja unde veți lucra?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Am spus că voi face asta şi abia aștept să încep. Cred că voi lucra în Franţa. La puțin timp după ce am fost confirmat în funcția de Comisar pentru Industrie şi Antreprenoriat, am efectuat o vizită în Germania, pentru a înţelege sistemul german. Aş vrea să folosesc această experienţă pentru a mă ajuta să înţeleg metoda de lucru şi mediul în care își desfășoară activitatea IMM-urile franceze; trebuie să învăţ mai multe despre alte ţări, diferite de cea pe care o cunosc deja cel mai bine.

Enterprise & Industry magazine: Care sunt, în opinia dvs., realizările majore ale perioadei Verheugen şi cum intenţionaţi să le continuați?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Cred că Günter Verheugen, cu care am lucrat timp de un an şi jumătate în cadrul Comisiei Barroso, a fost un bun comisar. Sunt de părere că Small Business Act [Legea Întreprinderilor Mici](SBA) este un reper important, din punctul de vedere al politicii, pentru Comisia Europeană şi că a fost realizarea cea mai semnificativă a mandatului lui Verheugen, deoarece reprezintă răspunsul Comisiei la cerinţele IMM-urilor, care sunt cei mai importanți actori ai economiei noastre - coloana sa vertebrală - şi cred că este necesar să se depună eforturi, în fiecare zi, pentru punerea în aplicare a SBA. Günter Verheugen a făcut și multe alte lucruri, cu rezultate foarte bune pentru industrie, însă cea de mai sus a fost însoțită, pentru mine, de mai multă satisfacție decât oricare altă măsură a sa.

Enterprise & Industry magazine: În timpul audierii dvs. de la Parlamentul European, aţi vorbit despre o „economie durabilă, care se află într-o căsătorie de convenienţă cu politica industrială, pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice“. Plasarea economiei „verzi“ în centrul politicii industriale a UE reprezintă o prioritate pentru dvs.?  Cum intenţionaţi să faceţi acest lucru?
p016480000801_lrAntonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Desigur, reprezintă o parte a strategiei europene. Sunt convins de faptul că trebuie să ne implicăm în economia durabilă. Este o provocare condusă și susținută chiar de către Uniunea Europeană şi trebuie să reuşim. Chiar şi cei care nu au semnat un acord care să conțină cifre specifice, cum ar fi chinezii şi americanii, sunt în curs de a investi mult mai mult decât noi în economia durabilă. Acesta este motivul pentru care trebuie să continuăm și, aşa cum am spus la Parlamentul European, putem organiza „uniuni“ între mediu şi politica industrială.  Uneori, aceste uniuni, aceste „căsătorii“ vor fi, probabil, de conveniență, dar cu timpul pot avea foarte mare succes. În afară de aceasta, am spus că trebuie să depunem eforturi pentru o economie mai durabilă. Acest aspect, în al cărui centru se află economia durabilă, va fi laitmotivul care va sta la baza activității mele.

Enterprise & Industry magazine: De ce credeți că o politică industrială transversală este importantă pentru UE şi cum credeți că va funcționa aceasta, în viziunea dvs.?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Asistăm la sfârșitul epocii economiilor bazate pe speculații financiare. Avem nevoie de o politică în toate domeniile, care să încerce să răspundă la necesitatea unei economii reale. Aceasta este marea provocare: nu trebuie să încercăm să realizăm aceasta numai în domeniul coordonat de comisarul pentru Industrie şi Antreprenoriat, ci în toate domeniile care au un impact, oricât de mic ar fi acesta, asupra politicii industriale. Nu putem să ne asumăm riscul de a avea o politică sectorială care nu este legată de o strategie. Avem o strategie pentru dezvoltarea europeană şi fiecare comisar joacă un rol în aceasta.
Este ca o echipă de fotbal - toţi suntem în aceeaşi echipă şi fiecare dintre noi încearcă să își joace rolul, dar purtăm echipamente de aceeași culoare. Dacă vrem să reuşim să eliminăm șomajul, trebuie să avem o politică şi o strategie care să se materializeze în acţiuni concrete, din partea fiecărui comisar.

Enterprise & Industry magazine: Ce rol poate juca politica UE în domeniul inovării, iar acesta în redresarea economică?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Inovarea atrage după sine relansarea economică. Din moment ce nu putem face faţă provocărilor de pe piaţa globală dacă întreprinderile europene nu se schimbă, acestea trebuie să fie inovatoare. Şi pentru a face acest lucru, trebuie să ne asigurăm că acestea - în special IMM-urile - au acces la fonduri, la credite.  Acesta este motivul pentru care lucrez în prezent la îmbunătăţirea accesului la credite şi la garanţii pentru IMM-uri. Trebuie să studiem o serie de posibilităţi, inclusiv în viitoarele programe-cadru. Lucrez în aspecte legate de inovare cu comisarul european pentru Cercetare, Máire Geoghegan-Quinn şi vom publica în curând o comunicare pe această temă.  Strategia în domeniul inovării are efecte asupra tuturor domeniilor economiei, iar industria trebuie să coopereze cu alte sectoare.

Enterprise & Industry magazine: La ce rezultate vă așteptați de la inițiativele europene legate de spațiu, cum sunt Galileo şi GMES?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Spaţiul este una dintre provocările majore pentru Europa. Galileo este un proiect important. Americanii, ruşii, chinezii şi indienii fie și-au dezvoltat propriile sisteme, fie acestea sunt în curs de dezvoltare. Și Europa are nevoie de propriul său sistem. Acesta va fi foarte util şi reprezintă o mare provocare pentru companiile europene şi pentru economie.
Desigur, Galileo va genera un mare număr de avantaje practice, care sunt mai importante decât provocările în sine. Unele dintre aceste aplicații au fost expuse la o expoziție recentă, organizată la Bruxelles.  Începând din 2014, utilizarea Galileo ne va oferi noi oportunităţi şi mai multe servicii pentru cetăţenii noştri - putem încerca chiar să combinăm Galileo şi GMES. De exemplu, nu trebuie să uităm că, atunci când s-au produs cutremure și tsunami, imaginile utilizate de către serviciile de protecţie civilă pentru a ajuta victimele erau furnizate de GMES. Galileo şi GMES pot fi utilizate împreună în multe domenii, inclusiv în cadrul măsurilor de urgență în caz de catastrofe, în agricultură, în reducerea poluării, precum şi multe alte aplicaţii practice care îmbunătăţesc calitatea vieţii pentru europeni.

Enterprise & Industry magazine: Intenţionaţi să vă concentrați asupra IMM-urilor pentru a depăşi criza economică şi pentru a preveni transformarea acesteia într-o criză socială.  Ce măsuri specifice aveţi în vedere?  Care considerați că sunt noile modalităţi de aplicare ale principiului „Think small first“ și ale Small Business Act?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Accesul la credit, înainte de toate. Small Business Act reprezintă aplicația practică a ceea ce trebuie făcut.  Aprobarea Directivei cu privire la plăţile cu întârziere, care este în prezent analizată de către Parlamentul European, este de asemenea foarte impor- tantă. În plus, trebuie să lucrăm și în afara UE, pentru internaţionalizarea IMM-urilor. M-am întâlnit de curând cu președintele Eurochambres, Asociația Camerelor Europene de Comerţ, şi am discutat despre ce se poate face, dincolo de frontierele UE, pentru IMM-uri. Desigur, acestea trebuie să fie inovatoare, trebuie să lucreze într-o manieră coordonată, să se organizeze pentru a putea concura cu IMM-urile de pe alte continente. Sunt europene şi deci trebuie să încercăm să le ajutăm. O mai bună legiferare, de asemenea, este foarte importantă - Comisia Europeană a făcut multe până acum în acest domeniu, iar noi trebuie să continuăm să îmbunătăţim mediul de reglementare pentru întreprinderi, cu instrumente precum evaluările de impact.
Internaţionalizarea este foarte importantă pentru competitivitatea IMM-urilor. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că IMM-urile ar trebui să fie ajutate, pentru a beneficia pe deplin de piaţa internă a UE?
Bineînțeles. Mă gândesc la o serie de lucruri care pot fi făcute, cum ar fi facturarea electronică, care, în acest moment, nu este întotdeauna posibilă din cauza problemelor legate de compatibilitatea între conturi.  În prezent lucrez la soluționarea acestei probleme.  Trebuie să dezvoltăm mai multe schimburi de tehnologie care să ne ajute în domeniul informatizării.  Trebuie să lucrăm în acest domeniu, deoarece, în următorii ani, cele mai multe locuri de muncă se vor baza pe tehnologia informaţiei. De exemplu, am vizitat fabrici în Germania - nu aveau muncitori, ci doar tehnicieni care lucrau cu calculatoarele care controlează maşinile. Economia, inclusiv producţia, este în curs de schimbare, deci trebuie să ajutăm IMM-urile să se informatizeze şi trebuie să îi ajutăm pe muncitori să dobândească abilităţile necesare în contextul unei societăți bazate pe cunoaştere.  Aceasta este o provocare majoră pentru anii următori.

Enterprise & Industry magazine: În ceea ce priveşte piaţa internă, cum ar putea UE consolida rolul standardizării?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Standardele europene sunt foarte utile pentru IMM-uri, pentru companii mari şi pentru piaţa internă în general. Trebuie să le permitem să participe la încercarea de armonizare a standardelor UE. Standardizarea are drept efect o consolidare a pieței interne, dar pe lângă aceasta, contribuie la o consolidare a pozi-ției IMM-urilor europene din afara UE. Trebuie să semnăm acorduri cu alte ţări, pentru a deschide pieţele şi pentru a încerca să convingem alte ţări să accepte sistemul nostru de standardizare.

Enterprise& Industry magazine: Cum intenţionaţi să sporiți nivelul de încredere, în ceea ce pri-vește marcajul CE?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: S-au făcut multe în acest sens, dar există încă problema contrafacerii - chiar a marcajului CE în sine. Trebuie să fim vigilenți și să analizăm ce se întâmplă pe piaţa din fiecare stat membru - cu alte cuvinte, avem nevoie de o mai bună supraveghere a pieţei.
Este o mare provocare şi încerc să respect promisiunea pe care am făcut-o în cursul audierii mele la Parlamentul European. Angajamentele asumate trebuie să fie respectate. Pentru mine, acesta este primul lucru pe care trebuie să îl fac. De exemplu, am spus că voi semna un acord cu Comisarul pentru Mediu, cu privire la directiva REACH privind substanţele chimice, şi am făcut-o. Am promis, de asemenea, o campanie de informare cu privire la marcajul CE, şi am plăcerea de a vă comunica faptul că aceasta a fost demarată deja. Politicienii trebuie să încerce întotdeauna să își respecte promisiunile față de cetăţeni şi față de reprezentanţii acestora. Pentru mine, aceasta este o prioritate.
Enterprise & Industry magazine: Aţi menţionat contrafacerea, ce veți face pentru a stopa evoluția acestui fenomen?
Antonio Tajani, vice-preşedintele Comisiei Europene: Da, trebuie să lucrăm la aceasta, inclusiv în ceea ce pri-vește falsificarea marcajului CE. Acest marcaj este util pentru restricţionarea plasării, pe piața noastră, a mărfurilor care nu respectă standardele noastre. Dar atunci când marcajul în sine este contrafăcut, trebuie să introducem controale suplimentare - la frontiere şi pe piaţa internă în sine. Consolidarea mecanismelor de supraveghere a pieţei necesită cooperarea europeană, pentru menţinerea respectării normelor europene şi a conformității cu acestea. Este dificil, dar trebuie să încercăm să o facem. Comisarii trebuie să protejeze cetățenii, nu să dea ordine. Politica este un serviciu, niciodată nu trebuie să uităm aceasta.

Noul deceniu european
În martie 2010, Comisia Europeană și-a prezentat propunerea, așteptată cu nerăbdare, pentru o foaie de parcurs pentru politici care să înlocuiască Strategia de la Lisabona (2000-2010). După consultarea pe larg a părţilor interesate, noua Strategie „Europa 2020“ prevede un model de creştere economică bazată pe inovaţie, inteligentă (promovarea cunoştinţelor, a inovaţiei, a educaţiei şi societății digitale), durabilă (producție mai competitivă și care valorifică resursele mai eficient) şi favorabilă incluziunii (crearea mai multor locuri de muncă, odată cu combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale).
Politica industrială pentru dezvoltarea durabilă este o iniţiativă-pilot a Strategiei Europa 2020: strategia urmăreşte să ajute baza industrială a UE să fie competitivă în perioada de după criza mondială, prin promovarea spiritului antreprenorial şi prin sprijinirea lucrătorilor în direcția dezvoltării de noi competenţe și abilități.
„Europa 2020 se concentrează asupra a ceea ce trebuie să facem în prezent şi în viitor, pentru a readuce economia UE pe linia de plutire“, a declarat preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso. „Trebuie să construim un nou model economic, bazat pe cunoaştere, economie cu emisii scăzute de carbon şi niveluri ridicate de ocupare a locurilor de muncă“.

Traducerea în limba română:
© SC ECOLOGIC GROUP SRL, 2010
Responsibilitatea pentru
traducere revine în totalitate
SC ECOLOGIC GROUP SRL



Alte articole in rubrica Politici & Economie