Reciclarea, între monopol, legislaţie învechită şi abuzuri - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

Reciclarea, între monopol, legislaţie învechită şi abuzuri

08 May 2014 - 12:33 PM Reciclare & Recuperare

Industria de reciclare din România are nevoie acum, mai mult ca niciodată, de o legislaţie care să ajute acest domeniu. În domeniul reciclării capitalul se diminuează, resursa de deşeuri scade, concurenţa neloială creşte, taxele cresc, iar locurile de muncă dispar. De ce s-a ajuns aici am încercat să aflăm de la directorul executiv al OPP REMAT, Alin Teiuşanu.

ecologic: Care este opinia organizaţiei patronale OPP REMAT faţă de rediscutarea în Comisiile parlamentare a Legii salubrităţii?

Alin Teiuşanu, director executiv OPP REMAT: Legea salubrităţii localităţilor, Legea nr. 101, a fost întoarsă la Parlament pe motivul încălcării dispoziţiilor privitoare la achiziţiile publice. Din păcate aceasta este singura temă pentru care s-a întors şi probabil numai aceasta va fi şi discutată în comisiile de specialitate. În schimb, reglementarea ridică multe alte semne de întrebare. În primul rând e vorba de exclusivitatea care i se acordă operatorului de salubritate, exclusivitate care i se acordă pe întreaga rază a localităţii, ceea ce presupune că numai operatorul de salubritate poate să desfăşoare o activitate de preluare a cantităţilor de deşeu municipal şi similar. Dacă ne referim la deşeul menajer este în regulă, dacă e vorba de deşeu similar, ceea ce înseamnă şi ambalaje, apare o problemă.

Apoi mai este şi aspectul legat de zona de comerţ. A crea o zonă de monopol nu este în spiritul unei activităţi care să permită competiţia. În domeniul acesta există operatorii tradiţionali care preiau cantităţile de deşeu reciclabil, activitate care se desfăşoară la noi în condiţiile de acordare a unui tarif, ori operatorii economici derulează contracte substanţiale pe care un operator de salubritate nu poate să le preia ca atare.

Pe de altă parte, această formă a legii nu are în vedere criteriile de competiţie. Şi în privinţa termenului pentru care se acordă aceste contracte de salubrizare de către autoritatea locală, respectiv pe 35 de ani, este o problema, este o perioadă extrem de lungă, fiindcă în aceşti ani se pot întâmpla multe, chiar şi necesităţile comunităţii pot fi altele în aceşti ani. Totul poate genera o lipsă de competitivitate la nivel general, mai ales în domeniul mediului, în care toată activitatea este reglementată la nivel european. A veni cu o legislaţie care nu-şi găseşte corespondent în legislaţia europeană nu este de natură să ne aducă încredere că această lege va avea un beneficiu real.

Alin Teiuşanu, director executiv OPP REMAT

Alin Teiuşanu, director executiv OPP REMAT

Asigurările care se dau că nu vor fi interferenţe între fluxurile de deşeuri reciclabile şi fluxurile de deşeu municipal sunt fără acoperire. La nivelul membrilor organizaţiei OPP Remat opinia generală este că prevederea ca atare nu aduce beneficii sectorului de reciclare, dimpotrivă. Există opinia că această prevedere nu va putea fi aplicată aşa cum este concepută, prin impunerea unui monopol pe fluxurile de deşeuri reciclabile şi menajere, pentru că o activitate performantă necesită realizarea unor investiţii serioase. Noi credem că ar trebui ca deşeurile reciclabile care se colectează în fluxul de deşeu municipal, din ce se depune la pubelă, şi din ce se colectează nesortat, să ajungă la reciclare şi nu la depozitare.

Şi anul acesta în statisticile europene România figurează cu 1% la capitolul reciclare din fluxurile de deşeuri municipale. Dar atâta timp cât la noi se promovează introducerea unei taxe la depozitare, iar apoi se amână termenul de aplicare, înseamnă că statul român consideră că lucrurile sunt astăzi în bună regulă.

ecologic: Una dintre principalele probleme cu care se confruntă operatorii din domeniu este cel al autorizărilor. Cum colaboraţi cu Ministerul Mediului şi cu Ministerul Finanţelor?

Alin Teiuşanu, director executiv OPP REMAT: La autorizarea de mediu întâlnim aceeaşi situaţie pe care o găsim în legislaţia de mediu promovată la nivel naţional, adică o legislaţie care nu este actualizată. Avem un ordin de ministru care prevede procedura de acordare a autorizaţiei de mediu care nu mai este la zi cu situaţia actuală.

Am participat la discuţii la Ministerul Mediului, unde am formulat o propunere cu mult timp în urmă şi pe care am reluat-o periodic. Propunerea conţine precizări concrete pentru domeniul nostru de activitate, care au rolul de a actualiza atât modalitatea de acordare, cât şi cerinţele care trebuiesc îndeplinite pentru acordarea autorizaţiei de mediu. Până acum proiectul nu a avut încă o finalitate. Nu ar fi o procedură greu de îndeplinit dacă Ministerul Mediului ar înţelege necesitatea acestor schimbări.

Procesarea deşeurilor

Problemele în zona autorizării unui agent economic în domeniul reciclării pleacă de la cerinţele de autorizare. Acum se obţine relativ uşor o autorizaţie de mediu, fără să existe condiţii specifice de protejare a mediului. Ajungem azi să asistăm la situaţii în care unii operatori au autorizaţii, dar nu îndeplinesc condiţiile minime pentru desfăşurarea unei astfel de activităţi. În plus, această autorizaţie se transferă odată cu transferul activităţii către un alt agent economic, situaţie pe care nu cred că o mai găsim în altă parte. Asistăm la situaţia în care o autorizaţie de mediu eliberată iniţial pentru un agent economic ajunge să fie folosită în mod repetat de mai mulţi agenţi economici prin acest transfer de activitate.

Ca organizaţie patronală am propus mai multe măsuri care şi-au dovedit eficienţa. Una dintre acestea este cea de aplicare a taxării inverse. În trecut am asistat la mari rambursări de TVA în acest domeniu. Modalitatea de a aplica sistemul de taxare inversă, ca măsură de simplificare, a dus imediat la diminuarea fenomenelor de infracţionalitate economică în acest domeniu.

Solicitările noastre actuale se referă pe de o parte la condiţiile de autorizare, iar pe de altă parte la eliminarea, în principal, a aplicării impozitului pe venit pentru deşeurile nemetalice, respectiv hârtie plastic, ambalaje în mod special.

Am asistat la situaţii în care au existat programe de conştientizare la nivelul şcolar, în care s-au strâns diverse cantităţi de deşeuri reciclabile şi ele nu au putut fi predate fiindcă legea prevede ca cel care predă un deşeu trebuie să îşi prezinte documentul de identitate, ori copiii din acele şcoli aveau mai puţin de 14 ani, deci nu aveau buletin. Profesorii au făcut acest demers, impozitul s-a plătit, fiindcă tranzacţia e cu stopaj la sursă, dar profesorii au fost înregistraţi cu un venit, ceea ce nu este real. Toată situaţia e absurdă, ea trebuie regândită, reaşezată. Problema este de a reuşi să fie adusă în atenţia autorităţiilor de mediu, pentru că discuţii cu Ministerul de Finanţe avem. Însă în momentul în care te adresezi Ministerului Mediului acesta spune că este o problemă de fiscalitate care ţine de Finanţe. Este a-devărat, dar ea trebuie susţinută de ministerul care gestionează domeniul. Trebuie conştientizat că a-ceastă activitate trebuie stimulată, nu trebuie impozitată.

ecologic: De stimularea activităţii din domeniul reciclării nu prea am auzit. Am auzit însă de multe interdicţii.

Alin Teiuşanu, director executiv OPP REMAT: Prin impunerea măsurii de interzicere de preluare a unor tipuri de deşeuri de la persoanele fizice, deşeuri care pot proveni din domenii industriale - petrol, gaze, transport de energie electrică, feroviar, etc. - se doreşte diminuarea acestor fenomene. Ori este ştiut că a existat o interdicţie similară până în 2007 când am devenit Stat Membru al Uniunii Europene, însă ea nu a avut consecinţele pe care şi le-au imaginat cei care au promovat reglementarea.

Provenienţa deşeului va trebui stabilită de cei care vor face controlul, de poliţie, de jandarmi, de ANAF sau de comisarii Gărzii de Mediu. Ori, aceştia nu sunt organe care să aibă cunoştinţe tehnice, şi va fi greu ca un reprezentat al lor să stabilească că provenienţa unei bucăţi de metal sau a unui cablu vine dintr-o direcţie sau alta. El poate însă să ia măsura de confiscare a unor bunuri sau a contravalorii lor, ori în această situaţie lucrurile nu sunt foarte bine aşezate, pot apărea şi abuzuri.

Pe de altă parte documentele prevăzute în reglementare, respectiv borderoul de achiziţii care trebuie întocmit pentru deşeurile pe care le preiei de la persoane fizice, declarate din gospodăria proprie, au anumite carenţe. Acolo e prevăzut că trebuie să se emită o chitanţă. Ori se ajunge ca cel care a cumpărat, să plătească şi să elibereze şi chitanţa. Reglementarea în sine este şi ea una care nu are corespondent în legislaţia europeană şi va naşte desigur dificultăţi de aplicare. Va fi şi ineficientă şi va da naştere şi la abuzuri.

ecologic



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare