Europenii își aruncă vapoarele ca pe niște jucării stricate, iar consecinţele sunt grave - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

Europenii își aruncă vapoarele ca pe niște jucării stricate, iar consecinţele sunt grave

12 September 2016 - 04:46 PM Reciclare & Recuperare

Pe şantierul de dezmembrareDupă casare, multe dintre navele care navigau cândva semeţe sub pavilioanele ţărilor euro- pene sunt trimise la dezmembrare pe ţărmurile Asiei. Aici provoacă pierderi de vieţi omeneşti, răspândesc substanţe cancerigene, poluează grav apele şi solul.  Irina Tomșa

Reciclarea navelor europene ajunse la final de carieră se face adesea în Asia de sud-est, cu precădere în India, Bangladesh sau Pakistan, iar operațiunile produc degradarea mediului.

Deși este necesar pentru reducerea consumului unor resurse importante, cum ar fi cele din exploatările miniere, procesul de reciclare a navelor este cauza unor grave poluări cu azbest, metale grele, hidrocarburi și material plastic, arată o evaluare a Comisiei Europene prezentată pe 5 iulie.

Dezmembrările din Asia au ucis și vor continua să ucidă oameni

Primele victime ale dezmembrării navelor din Asia de sud-est sunt lucrătorii din sector. Conform Uniunii Mondiale IndustriAll, numai pe șantierele indiene de dezmembrări navale s-au înregistrat 470 de decese în perioada 1983-2013, ceea ce înseamnă o medie de 16,6 morți pe an.

Trei sferturi din totalul navelor europene destinate reciclării „eșuează“ pe plajele Asiei de sud-est și le afectează apa, aerul, solul și biodiversitatea. Raportul Comisiei Europene citează studii foarte recente pentru a arăta gravitatea daunelor provocate de aceste operațiuni.

Conform unui studiu efectuat în Chittagong, Bangladesh, concentrația hidrocarburilor aromatice policiclice din aer s-a dovedit cancerigenă în 18 zone din 23.

În golful Alang din India s-au descoperit în apă și în sedimente niveluri foarte ridicate de metale grele și hidrocarburi, precum și o concentrație foarte mare de microplastice.

De ce facem rău, când putem face bine?

Europenii au o imensă responsabilitate privind degradarea mediului țărilor-gazdă. Armatorii continentului nostru sunt proprietarii a 40% din flota comercială mondială și au obiceiuri foarte proaste privind reciclarea, din moment ce anul trecut 74% dintre vapoarele germane ajunse la sfârșitul ciclului de viață și 87% dintre cele grecești au fost aruncate spre dezmembrare pe coastele asiatice, cel mai adesea în Bangladesh, India sau Pakistan.

Această practică nefericită atât de răspândită nu înseamnă că nu se poate face altfel: norvegienii au dezmembrat în instalații care respectă mediul 13 dintre cele 17 nave ieșite din circulație.

Convenția de la Hong Kong, adoptată în mai 2009 de Organizația Maritimă Internațională, stabilește în teorie normele pentru dezmembrarea navelor care și-au terminat cariera, dar încă nu a intrat în vigoare din lipsa celor 15 ratificări necesare. În martie 2016, numai patru țări promulgaseră actul. 



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare