Bune practici pentru gestionarea deșeurilor de ambalaje în Quebec - Reciclare & Recuperare | Ecologic

Reciclare & Recuperare

Bune practici pentru gestionarea deșeurilor de ambalaje în Quebec

11 May 2018 - 02:15 PM Reciclare & Recuperare

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises QuebecLa invitația societății Eco-Rom Ambalaje, Maryse Vermette, președinte-director al organizației de transfer de responsabilitate Eco Enterprises Quebec a vizitat România, ceea ce a constituit o bună ocazie pentru a afla detalii despre modul de funcționare a sistemului pentru gestionarea deșeurilor de ambalaje din provincia Quebec. Prin apartenența la organizații internaționale precum EXPRA şi Pro Europe, Eco-Rom Ambalaje pune astfel la dispoziția constituenților principali ai sistemului din România experiența și soluțiile abordate de țările care înregistrează rezultate semnificative în domeniu. După Austria şi Italia, compania a fost interesată de modelul canadian.

ecologic: Vă rugăm să ne oferiți câteva date despre organizația Eco Entreprises Quebec. Cum este structurată și câți membri are?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Eco Entreprises Quebec (EEQ) este o organizație de EPR (n.r. responsabilitatea extinsă a producătorului - OTR) pentru provincia Quebec (n.a. cea mai mare provincie din Canada, cu o populație de aproximativ 8 milioane de locuitori). Canada este un stat federal și fiecare provincie este responsabilă pentru gestionarea deșeurilor, deci provinciile trebuie să elaboreze și să adopte propria lor legislație. În Quebec, noi suntem singura organizație care reprezintă toți proprietarii de mărci, importatorii și de asemenea pe cei care generează printuri pe hârtie, respectiv hârtie de birou, reviste, dar nu și ziare, acestea din urmă având propria lor organizație.

Așadar, noi reprezentăm aproximativ 3.400 de membri, în condițiile în care conform legii este obligatoriu ca în fiecare an industria responsabilă să ramburseze costul net total al serviciului/programului municipal de colectare a deșeurilor reciclabile menționate.

Eco-Rom AmbalajeToate serviciile sunt gestionate de autoritățile locale din Quebec. În acest moment există 550 de programe prin care 99% din populație are acces la programul de colectare „din ușă în ușă“ prin care se colectează fluxul de deșeuri reciclabile într-un singur container albastru. Fiecare generator sau unitate de locuințe are propria infrastructură în care depune materialele reciclabile - deșeurile reciclabile, inclusiv cele de ambalaje, de plastic, metal, sticlă și hârtie. Colectarea separată nu se face pe tip de material; toate deșeurile reciclabile se pun în același recipient. Sistemul acesta este larg răspândit în America de Nord.

EEQ este o organizație nonprofit și este integral privată. Suntem atestați de o agenție guvernamentală numită RECYC-QUEBEC care este subordonată direct Ministerului Mediului, iar noi suntem re-cunoscuți ca fiind organizația care reprezintă toți acei proprietari de mărci. De asemenea, o serie de generatori precum organizațiile publice sunt membri plătitori în cadrul EEQ pentru că generează deșeuri de hârtie și din această perspectivă chiar și guvernul din Quebec este membru al organizației noastre, fiind obligat să plătească.

Toți cei care generează maculatură, mai puțin ziarele, sunt membrii organizației noastre. Dar majoritatea veniturilor noastre provin de la mari retaileri și producători de bunuri ambalate. Acestora li se adaugă multe întreprinderi mai mici, companii locale. Toți cei menționați trebuie să plătească în fiecare an către EEQ pentru a rambursa costul colectării, al transportului și al sortării deșeurilor menționate, existente în containerele dedicate.

ecologic: Cum colaborați cu autoritățile locale?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Avem o foarte bună colaborare cu autoritățile locale. În Quebec există 1.110 municipalități, dar în ceea ce privește sistemul de gestionare a deșeurilor unele s-au grupat astfel încât există în total aproximativ 550 de programe/servicii de gestiune a deșeurilor de ambalaje și de hârtie. Fiecare dintre aceste programe trebuie să prezinte anual costurile admisibile către agenția guvernamentală RECYC-QUEBEC. Aceste costuri sunt auditate de către un auditor extern, pe care municipalitatea este obligată să îl plătească. Auditorul realizează un raport care este trimis spre aprobare agenției guvernamentale. Aceste costuri, numite costuri admisibile, reprezintă costurile municipalității cu gestionarea deșeurilor reciclabile respective. Pentru organizația noastră este important ca aceste costuri să fie analizate de o terță parte. În fiecare an municipalitățile prezintă costurile, RECYC-QUEBEC pregătește listele cu costurile pentru cele 550 de programe și ne transmite suma de bani pe care EEQ trebuie să o plătească pentru rambursarea costurilor gestionării deșeurilor (costurile admisibile) către municipalități, la care se adaugă 8% costuri de administrare, același procent pentru fiecare dintre programe. De asemenea, extragem din aceste costuri 7% care reprezintă materialul care nu este deșeu de ambalaj, deoarece în containerele pentru reciclabile găsim și alte tipuri de deșeuri pe care cetățenii le pun, cum ar fi jucării, unelte, etc. pe care noi le numim „deșeuri/materiale orfane“. Împreună cu municipalitatea am decis să împărțim costurile pentru aceste tipuri de deșeuri astfel încât și municipalitatea plătește 7% din costurile de gestionare.

Într-adevăr, EEQ rambursează costurile, dar scopul nostru este să avem un sistem eficient. Pentru aceasta colaborăm îndeaproape cu municipalitățile, având un rol de facilitator pentru a le ajuta să își îmbunătățească performanțele. Astfel am pus în aplicare diverse proiecte pentru realizarea de instrumente de bune practici, ca de exemplu o serie de seminarii în cadrul cărora ne întâlnim cu responsabilii managementului deșeurilor din toată provincia Quebec pentru a stabili prioritățile operațiunilor sau dezbatem subiecte de interes pentru ei. În același timp urmărim ca organizația noastră să își dezvolte continuu expertiza pentru creșterea performanței sistemului de colectare și sortare a deșeurilor.

ecologic: Aveți obiective, ținte de atins în ceea ce privește colectarea și reciclarea deșeurilor?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Industria nu este cea responsabilă pentru partea operațională, ci municipalitatea este cea care gestionează și contractează serviciile colectorilor sau ale operatorilor. Există trei tipuri de operatori: primul model este cel în care operatorii aparțin municipalităților, al doilea model este cazul în care operatorii sunt organizații nonprofit, iar al treilea model este cel în care operatorii sunt companii private.

ecologic: Din punctul dumneavoastră de vedere, care este modelul cel mai eficient?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: La început, membrii noștri au considerat că este mai bun modelul companiilor private. Dar când am început să comparăm costurile, am avut câteva surprize. Acum nu se poate spune exact care model este cel mai eficient pentru că am văzut că acest lucru depinde de fiecare operator în parte. Analiza costurilor ne-a ajutat în parteneriatul cu municipalitățile pentru că noi lucrăm foarte mult pe baza cifrelor, iar atunci când am analizat costurile fiecărui program și cine gestionează programul în cadrul autorității locale, am văzut aceste diferențe surprinzătoare. Municipalitatea a înțeles că rolul nostru nu este acela de a arăta că un model este mai bun ca altul, ci că scopul nostru este de a evalua/analiza costul mediu la nivel de Quebec. Acum acest cost este de aproximativ 180 de dolari canadieni (CAD) pe tonă.

Quebec

Prin activitatea pe care o desfășurăm în fiecare regiune, fără a-i numi pe cei performanți sau mai puțin performanți, lucrăm cu un cost mediu care are în vedere și pe cel mai scump, dar și pe cel mai ieftin. În acest fel municipalitățile pot analiza la rândul lor diferențele și au disponibilitatea de a discuta cu EEQ ce se poate face pentru a se asigura un program/serviciu de gestionare eficient.

În ceea ce privește obiectivele legale de reciclare situația este următoarea: organizarea administrativă în Quebec constă în 93 de regiuni municipale și conform legii acestea au obligația de a adopta propriul plan de gestionare a deșeurilor. În cadrul acestor planuri sunt stabilite obiective pe fiecare regiune, dar care sunt legate de o țintă națională hotărâtă de către autoritatea centrală. Guvernul aprobă planul regional de management al deșeurilor și modul de realizare a obiectivelor.

Dacă municipalitățile nu își ating obiectivele există sancțiuni, acestea fiind raportate la cantitatea de deșeuri depozitate și nu la nivelul de reciclare. În Quebec există depozite de deșeuri și doar un singur incinerator aflat în orașul Quebec care este unul mai vechi şi pe care îl vor închide în curând. Depozitarea nu este foarte scumpă: costă aproximativ 75 CAD/tonă, la care guvernul mai adaugă o suprataxă de 25 CAD/tonă.

Dacă municipalitatea își atinge obiectivul primește un bonus astfel încât să plătească mai puțin pentru depozitare; dacă nu își atinge obiectivul plătește întreaga penalitate, deci este un model economic bazat exclusiv pe stimulare financiară. În acest fel municipalitatea realizează că performanța este cu atât mai mare cu cât costurile de gestionare a deșeurilor sunt mai mici, deci este o situație de tip win-win.

În ceea ce ne privește, noi am reușit să demonstrăm Guvernului că dacă se dorește ca EEQ să atingă un anume nivel de obiective de reciclare, trebuie să putem fi responsabili și pentru altceva, nu doar pentru finanțarea sistemului cum facem în prezent.

Activitățile suplimentare pe care le desfășurăm sunt legate de optimizarea sistemului de gestionare. Lucrăm foarte mult cu municipalitatea și cu centrele de sortare pentru a îmbunătăți performanța de sortare a materialelor, pentru a avea o calitate mai bună a deșeului, deoarece deșeurile de ambalaje și maculatura sunt colectate în amestec, iar centrele de sortare trebuie să fie foarte bine echipate cu o tehnologie corespunzătoare precum sortare optică și chiar ne propunem să avem și echipamente cu inteligență artificială. Pentru acest tip de colectare în amestec a reciclabilelor sistemul funcționează și obții o calitate bună a deșeului, dacă ai tehnologia de sortare adecvată.

De asemenea, lucrăm foarte mult cu reciclatorii, care sunt la finalul lanțului de valoare al deșeului. Ne asigurăm că îi sprijinim prin dezvoltarea pieței reciclării, ca facilitatori. Nu suntem obligați să realizăm aceste activități, dar o facem în mod voluntar. Membrii noștri își îndeplinesc obligația legală de plată, dar doresc să investească în plus. Anul acesta ne-am propus să investim 5 milioane CAD, care poate nu reprezintă foarte mult, dar prin care vrem să sprijinim reciclatorii și centrele de sortare.

Salubritatea

ecologic: Stațiile de sortare sunt în proprietatea autorităților locale?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Stațiile de sortare sunt de trei tipuri, ca și operatorii de gestionare a deșeurilor menționați mai devreme.

ecologic: Chiar și organizații neguvernamentale sau ONG-uri dețin stații de sortare?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Da. Și avem chiar organizații neguvernamentale foarte bune. Au început prin a fi organizații cu scop social pentru că angajații erau persoane cu nevoi speciale, dar din ce în ce mai mult au investit în tehnologii astfel încât în prezent ei realizează operațiunile de sortare cu ajutorul angajaților respectivi, dar și prin intermediul tehnologiei moderne. Avem acum două sau trei astfel de stații de sortare.

ecologic: Care sunt obiectivele actuale de reciclare?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Acum obiectivul este de 70%, dar suntem într-o perioadă de tranziție datorită politicii economiei circulare. Ne aflăm într-un proces de elaborare a unui nou plan de gestionare a deșeurilor, iar Guvernul, care a adoptat o legislație cu mulți ani în urmă, acum urmărește să crească obiectivele.

Media nivelului de valorificare „per global“ pentru deșeurile de ambalaje este de 65%, dar avem și rate de reciclare mai mari, ca de exemplu pentru deșeurile de ambalaje provenite din ambalajele industriei vinului unde rata de valorificare este de 88%, sau rate de reciclare mai scăzute, ca de exemplu pentru deșeurile de ambalaje de plastic. Așadar media de reciclare este de 65% în acest moment, iar obiectivul pentru deșeul municipal a fost de 70%, deci nu am atins încă această ţintă în contextul în care Guvernul dorește să adopte noi obiective.

ecologic: Când afirmați că media ratei de valorificare este de 65-70%, cum calculați acest procent? Reprezintă ponderea deșeurilor de ambalaje raportate la toate deșeurile colectate şi reciclate sau se raportează la ambalajele introduse pe piață, cel din urmă reprezentând modul actual de calcul în România?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Noi calculăm rata de valorificare a deșeurilor pe baza studiului de caracterizare a deșeului. În fiecare an în cadrul unui protocol cu agenția guvernamentală, noi finanțăm cu destul de mulți bani - respectiv jumătate de milion de dolari - analiza de compoziție a deșeurilor. În cadrul acesteia evaluăm anual un eșantion de 8.000 de unități generatoare de deșeuri aflate în toată provincia Quebec, în care colectăm fluxul de deșeuri reziduale și pe cel al deșeurilor de ambalaje și de maculatură din containerul dedicat (containerul albastru) și cântărim 30 de categorii de deșeuri stabilind în acest mod rata de recuperare a deșeurilor.

Analiza este una științifică în care lucrăm cu specialiști și statistică matematică. Este recunoscut faptul că eșantionul ales este unul reprezentativ la nivel național, fiind recunoscut ca dată oficială. În același timp avem date furnizate atât de autoritățile centrale, cât și de industrie, ceea ce este un lucru foarte bun deoarece nimeni nu poate spune că informațiile nu sunt corecte, întreaga analiză reprezentând o muncă de echipă. Până și municipalitatea este implicată și chiar dacă nu contribuie financiar la realizarea studiului, așa cum facem noi și autoritatea centrală, ne sprijină pentru că facem această analiză în fiecare dintre cele patru anotimpuri în fiecare regiune din Quebec, ceea ce reprezintă un efort important.

ecologic: Agenția de mediu poate să vă amendeze?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Nu, nu avem sancțiuni deoarece responsabilitatea noastră este doar de a finanța sistemul. Noi nu suntem responsabili pentru atingerea țintelor de reciclare și valorificare a deșeurilor de ambalaje pentru că dacă autoritățile vor ca noi să fim răspunzători trebuie să ne și ofere responsabilitatea operațională, ori aceasta din urmă aparține autorităților locale care prin intermediul planurilor regionale au obiective de reciclare și depozitare.

Salubritatea

ecologic: Deci Agenția poate să penalizeze municipalitățile?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Da, Agenția de mediu poate penaliza municipalitățile prin intermediul taxei de depozitare, care este un instrument de ordin economic, și nu pentru că nu au atins o anume țintă de reciclare.

Pentru municipalitate nu este ușor să convingă toți cetățenii să separe și noi înțelegem această situație. De aceea lucrăm împreună cu municipalitățile prin intermediul acestor seminarii prin care urmărim să dezvoltăm cele mai bune practici pentru a obține o performanță mai bună și pentru a le sprijini în campaniile de conștientizare a populației.

ecologic: Ce știți despre sistemul de management al deșeurilor din România?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Am avut câteva întâlniri cu mai mulți actori implicați în gestionarea deșeurilor de ambalaje și cred că această perioadă înseamnă momentul adevărului pentru viitor și reprezintă următorul pas pentru sistemul de gestionare a deșeurilor din România.

Eu nu sunt un mare fan al lucrurilor revoluționare, mai degrabă prefer să realizez lucrurile pas cu pas. Cred că sunt organizații bune precum Eco-Rom Ambalaje, care au lucrat mult în trecut și au nevoie să știe cum vor arăta obligațiile lor în viitor. Dar de asemenea sunt și autoritățile locale care au o mare responsabilitate, pentru că am văzut cum funcționează și sistemul de colectare paralel.

În Quebec, competiția se manifestă la nivelul operatorilor atunci când municipalitatea organizează licitații și nu la nivel de OTR. În țara noastră nu ne propunem să avem mai multe OTR-uri pentru că noi reprezentăm producătorii de bunuri ambalate, suntem o organizație nonprofit și nu ne-am propus să realizăm un profit din activitatea pe care o realizăm.

Pentru noi această caracteristică de nonprofit este foarte importantă. Modul nostru de lucru în cadrul organizației se bazează pe o strategie stabilită împreună cu membrii noștri, care se îndreaptă către o anume direcție, în cadrul căreia am agreat să colaborăm îndeaproape cu autoritățile locale.

Cred că una din principalele provocări din România este legată de modul de îmbunătățire a colaborării între municipalități și OTR-uri și cred că poate la dumneavoastră sunt prea multe OTR-uri.

Salubritatea

ecologic: Din păcate autoritățile locale de la noi nu prea au obligații, acestea rămânând în grija organizațiilor de transfer de responsabilitate. Cum comentați?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Responsabilitatea împărțită este una bună din punctul meu de vedere pentru că lucrezi împreună, în echipă, pentru același scop. De aceea, la noi municipalitatea dorește să își reducă costurile chiar dacă noi suntem cei care finanțăm, ceea ce se pliază pe dorinţa Guvernului de a fi eficienți.

ecologic: Cum plătesc cetățenii din provincia Quebec pentru serviciile de salubritate?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Pentru partea de deșeuri de ambalaje, ei nu plătesc pentru că noi rambursăm banii municipalităților, dar pentru deșeurile reziduale plătesc prin intermediul taxelor. În impozitul anual este inclusă și taxa de salubritate care nu este foarte mare și diferă de la o municipalitate la alta. Există multe municipalități care sunt foarte eficiente în ceea ce privește costul și alte municipalități care sunt mai puțin eficiente. De exemplu, există municipalități care au o rată foarte ridicată de valorificare a deșeurilor, unde mai puține materiale merg în coșul de gunoi, deci acolo taxa este mai mică.

În plus au fost demarate în ultima perioadă și alte programe de colectare precum cele referitoare la gestionarea deșeurilor pentru compost, al cărui cost nu este foarte mare. În acest mod avem acum în total trei fluxuri de colectare a deșeurilor.

De altfel, noi considerăm că sistemul nostru este cel mai ieftin din Canada. Care este însă motivul pentru care populația separă? Acum doi ani, Uniunea Municipalităților din Quebec a realizat un sondaj privind tipul de serviciu public pe care cetățenii îl apreciază cel mai mult, iar răspunsul populației a fost colectarea și reciclarea deșeurilor. În contextul în care la noi în țară se vorbește mult despre protejarea mediului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, s-a dovedit că reciclarea este foarte importantă pentru cetățeni, reprezentând unul din principiile lor de viață.

Municipalitatea recunoaște că acesta este un serviciu care trebuie îndeplinit cu responsabilitate și că trebuie să ofere cetățenilor servicii de calitate.

ecologic: Totuși ce se întâmplă dacă o municipalitate nu își atinge obiectivul din plan?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Plătește taxa de depozitare, aceasta fiind singura penalitate.

ecologic: Cea mai importantă diferență pe care o vedem este că în Quebec municipalitatea are obiective și obligații, iar industria are doar obligații financiare pentru a sprijini sistemul, dar aici, în România, industria trebuie să poarte responsabilitatea colectării și a reciclării, deși autoritățile locale au mijloacele necesare pentru a o face.

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Cu mulți ani în urmă, am avut mai mulți membri care voiau să cerem Guvernului să fim pe deplin responsabili pentru sistemul de gestionare a deșeurilor, deci nu numai financiar, ci și operațional. Pentru asta eu am propus o analiză a tuturor costurilor. Am făcut analiza cu o terță parte iar la sfârșit, în privința costurilor, am văzut că va trebui să gestionăm cu atenție serviciile pentru a acoperi un teritoriu foarte întins, chiar dacă avem o populație de doar aproximativ 8 milioane de oameni, în care trebuie să existe sistemul „din ușă în ușă“, chiar și în regiuni mult mai îndepărtate. Am făcut atunci o simulare care a inclus tot ceea ce ar fi trebuit făcut de către organizația noastră pentru a oferi servicii bune tuturor cetățenilor, inclusiv campanii de informare, contractele cu centrele de sortare, iar în final costurile au ieșit mult mai mari decât cele pe care le plătesc în prezent. Membrii noștri au înțeles situația, și anume faptul că ei plătesc o cotă echitabilă, și eu cred că este destul de bun modul nostru actual de lucru.

Ce se întâmplă însă în alte provincii din Canada? În provincia British Columbia întregul sistem, începând din anul 2015, este gestionat de către întreprinderi, iar costurile comparativ cu cele din Quebec sunt mult mai mari, în condițiile în care în British Columbia sistemul este unul dual, în care industria administrează separat fluxul deșeurilor reciclabile. În Quebec, în anul 2016 tariful a fost 188 CAD/tonă, iar în British Columbia a fost de 398 CAD/tonă, adică dublu față de tariful de la noi.

ecologic: Pentru asigurarea aceluiași nivel de conformare pentru toți producătorii/importatorii responsabili, cum identificați companiile noi sau cele care nu se conformează? Cele care nu se conformează trebuie să plătească din urmă?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Există și la noi astfel de companii care nu plătesc și intră în responsabilitatea noastră să le identificam. De aceea noi am depus mult efort pentru a reduce acest fenomen.

În acest sens am creat un sistem prin care companiile foarte mici sunt exceptate de la plată, de exemplu cele care pun pe piață sau generează aproximativ o tonă pe an sau cele care au vânzări anuale sub un anumit cuantum. În plus, stabilim scutiri pentru întreprinderile mici și mijlocii pentru care am creat un sistem în care nu trebuie să prezinte toate cantitățile de deșeuri de ambalaje și plătesc doar o sumă modică de aproximativ 3000 CAD. Dar pentru toți ceilalți ne asigurăm, prin intermediul unei echipe dedicate acestui subiect, că toți respectă legislația. Desigur, identificăm mereu noi companii care intră pe piață.

Ne-am îndeplinit în fiecare an obligațiile legale și nu am avut probleme financiare niciodată. În plus, în ultimii doi ani am fost capabili să creăm un fond în cadrul organizației format din banii proveniți de la companiile pe care le-am identificat din momentul stabilirii anuale a tarifelor pentru industrie și momentul identificării unor astfel de companii. Acest fond este folosit pentru a investi mai mult în auditul membrilor și identificarea celor care nu plătesc, cât și pentru programe speciale cum este cel pentru crearea capacității de reciclare a deșeurilor de ambalaje de sticlă. În acest mod am reușit să ne menținem tarifele stabile.

Pentru plata din urmă a tarifelor la companiile care nu plătesc, depinde de data la care este adoptat prin decret oficial tariful pentru industrie. Au fost unele cazuri în care au plătit pentru trei ani în urmă sau uneori chiar patru ani în urmă.

ecologic: Este interesant faptul că ați menționat că unele municipalități locale organizează licitații atât pentru deșeuri reziduale, cât și pentru deșeuri reciclabile, în timp ce alte municipalități fac licitații separate.

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Da, așa este, iar acum fac licitație și pentru deșeurile de compost. Noi ajutăm municipalitățile să organizeze mai bine licitațiile, avem sesiuni de lucru cu acestea și elaborăm cele mai bune practici, în care le explicăm de ce trebuie să pună anumite detalii în caietul de sarcini. Un grup de municipalități a folosit tot ceea ce am menționat noi ca bune practici în acest domeniu, le-a aplicat, și anul trecut am fost foarte mulțumiți deoarece costurile le-au scăzut cu 20%.

Un alt tip de sesiuni a fost dedicat modului de optimizare a colectării pe fracții și am discutat de colectarea în zile diferite versus pe toate fracțiile în aceeași zi, ultimul caz fiind mai scump pentru că necesită o investiție mai mare în utilajele aflate în teren în aceeași zi.

Încercăm de asemenea să introducem cele mai bune practici privind sortarea. Lucrăm continuu la îmbunătățirea procesului de sortare, pentru că dacă nu avem criterii de calitate impuse prin caietele de sarcini, nu avem rezultatele așteptate în urma licitațiilor de vânzare a materialelor reciclabile.

ecologic: În România există Administrația Fondului pentru Mediu. Există o astfel de instituție și în Quebec, care să fie subordonată Ministerului Mediului?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Da, există ceea ce se numește Fondul Verde, care nu se ocupă doar de gestionarea deșeurilor, ci și de reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și de alte domenii. Există o structură dedicată care gestionează acest fond și care nu este RECYC-QUEBEC, ci este o organizație nouă.

În trecut era Ministerul Mediului cel care se ocupa de gestionarea fondurilor, dar au existat unele probleme și ca urmare prim-ministrul nostru a decis cu un an și jumătate în urmă să pună în aplicare acest nou organism separat denumit Fondul Verde cu o echipă nouă de funcționari care sunt foarte interesați de reciclarea deșeurilor și de economia circulară.

EEQ are acces la aceste fonduri și, cu mulți ani în urmă, am realizat un program numit „în afara casei“, cu scopul de a ajuta municipalitatea să dezvolte colectarea separată prin extinderea infrastructurii speciale în spații publice cum ar fi stadioanele, bibliotecile, parcurile etc. În cadrul proiectului am finanțat achiziționarea de infrastructură de colectare, aproximativ 20.000 de unități în întreaga regiune Quebec, cu ajutorul a cinci milioane de dolari din aceste fonduri. Deci dacă noi avem un proiect, putem aplica la acest fond.

ecologic: În România există o dezbatere referitoare la modul de folosire a banilor colectați pentru neîndeplinirea obiectivelor dintr-un anumit domeniu, ca de exemplu neîndeplinirea obiectivelor pentru ambalaje sau la depozitarea deșeurilor și faptul că ei ar trebui folosiți în aceleași domenii de unde au provenit, pentru rezolvarea problemelor. Cum sunt folosite aceste fonduri în Quebec?

Maryse Vermette, președinte-director executiv Eco Entreprises Quebec: Nu există conturi separate pe fiecare domeniu în cadrul Fondului Verde, dar ceea ce facem noi este să explicăm importanța investițiilor în reciclare și în eco-design. Fondurile sunt foarte mari și vă pot spune că în trecut au fost folosiți mulți bani pentru transportul public. În prezent EEQ încearcă să îi convingă pe administratorii fondului de importanța domeniului nostru pentru a ne asigura că sectorul deșeurilor are acces la finanțare.

Aș vrea să mai menționez în final faptul că suntem permanent preocupați de identificarea mijloacelor inovative. Este important ca membrii noștri să folosească eco-designul pentru realizarea ambalajelor, acest lucru fiind dat de creșterea gradului de reciclabilitate a ambalajelor, de posibilitatea de a folosi mai puțin material pentru crearea unui ambalaj și de asemenea, îi încurajăm ca în ambalajele noi să existe un anumit procent de material reciclabil. În acest fel se creează modalitatea de a se închide circuitul parcurs de deșeuri. Realizăm o serie de proiecte în această direcție și totodată suntem și membri fondatori ai Organizației Economiei Circulare din Quebec.

ecologic



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare