FEPRA SA a organizat o amplă acțiune de educare pentru colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

FEPRA SA a organizat o amplă acțiune de educare pentru colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje

06 September 2018 - 04:56 PM Reciclare & Recuperare

Anul acesta a fost pentru prima oară când o organizație de transfer de responsabilitate din domeniul gestionării deșeurilor de ambalaje a organizat o acțiune amplă de conștientizare, educare și colectare a deșeurilor reciclabile la trei mari festivaluri de muzică desfășurate în această vară în România și la care au participat câteva zeci de mii de tineri. Despre efortul depus, modul cum s-a desfășurat acțiunea și rezultatele obținute am aflat de la Roxana Șunică, directorul de Marketing, Comunicare și Public Affairs al FEPRA SA.
ecologic

ecologic: Am aflat că FEPRA a desfășurat în această vară o campanie de educare-informare la câteva festivaluri din țară. La ce festivaluri ați fost și ce parteneri ați avut?

Roxana Șunică, directorul de Marketing, Comunicare și Public Affairs al FEPRA: Anul acesta am fost prezenți la trei evenimente la care am derulat acțiuni de colectare a deșeurilor de ambalaje. Primul a fost festivalul Blaj aLive de la Blaj, cel de-al doilea a fost ARTmania de la Sibiu și cel de-al treilea a fost Awake de la Gornești, Mureș. La toate festivalurile la care am participat am fost invitați și susținuți de către organizatori, dar și de producătorii care erau partenerii noștri la aceste evenimente. La Blaj aLive au fost Grolsch și Bergenbier, la ARTmania a fost Kaufland, iar la Awake a fost Grolsch.

Numărul de oameni de la FEPRA implicați în aceste acțiuni a crescut foarte mult de la un eveniment la altul. Dacă la primul festival am fost șase angajați și patru voluntari, la cel de-al doilea am fost mai mulţi de la FEPRA, încă 15 voluntari de la Let’s Do It și oamenii de la compania de salubrizare. La festivalul Awake, care a durat trei zile și la care au participat treizeci de mii de oameni, am fost noi cei de la FEPRA, opt angajați de la colectorul cu care am colaborat, SC Dary Plastics Solution, și 35 de voluntari de la Let’s Do It. La ultimul eveniment, la Awake, am avut 12 puncte de colectare lângă care au stat în permanență câte doi voluntari Let’s Do It. Am avut și puncte de colectare mobile, am fost practic 50 de oameni și timp de trei zile ne-am ocupat exclusiv de colectarea deșeurilor de ambalaje reciclabile, în special a paharelor de unică folosință din plastic. E adevărat că participanții au mai adus și alte tipuri de deșeuri cum ar fi cartoanele pe care au mâncat și alte deșeuri care nu sunt reciclabile. În schimb, din zona unde se mânca și unde erau food-track-urile au mai fost colectate deșeuri din sticlă, folie, carton curat și doze din aluminiu.

La spectacol

ecologic: A cui a fost ideea de a participa la aceste festivaluri? Și ce ați făcut de fapt la aceste acțiuni?

Roxana Șunică, directorul de Marketing, Comunicare și Public Affairs al FEPRA: În ultimii ani toată lumea a văzut eforturile pe care le-au făcut producătorii la unele festivaluri de muzică. Am văzut și noi cum s-au implicat cei de la Ursus și cei de la Coca-Cola anul trecut. Așa că anul acesta am fost pregătiți să răspundem solicitărilor lor. Ei au fost cei care au venit către noi, fiindcă la ora actuală asistăm la un curent, la o tendință nu numai în România, ci la nivel european, de transformare a acestor festivaluri care adună zeci de mii de oameni în niște evenimente verzi, sustenabile, în cadrul cărora participanții să fie educați în așa fel încât să fie generate cât mai puține deșeuri și să se colecteze deșeurile reciclabile.

În general producătorii mari, cei care pun pe piață produse ambalate, în special băuturi, indiferent dacă sunt alcoolice sau nealcoolice, toți își doresc să aibă o amprentă asupra mediului cât mai mică la aceste evenimente. Evident, ei vor oameni, vor vizibilitate, vor evenimente mari în cadrul căror să își expună produsele și brandul în fața cât mai multor consumatori, dar în același timp știu că acești consumatori sunt interesați ca în timpul evenimentelor, dar și după acestea, locul să fie curat și fără deșeuri.

Așa că producătorii au venit cu solicitarea către noi și ne-au întrebat dacă nu am putea să facem ceva în acest sens. Iar noi, acolo unde am crezut că putem face față, ne-am organizat și am venit să colectăm deșeurile. Spun acolo unde am putut deoarece au fost și celelalte trei festivaluri: Neversea, Untold și Electric Castle unde nu am avut acțiuni de colectare deoarece aceste trei evenimente sunt foarte mari, cu sute de mii de participanți, iar colectarea așa cum ne-o dorim noi, cu puncte de colectare cu voluntari lângă ele care să desfășoare și o campanie de informare pentru participanți, era aproape imposibil de făcut.

Colectează selectiv!Cei care ajung la un festival nu vin neapărat hotărâți să facă colectare selectivă și nu sunt foarte atenți cum pun deșeurile, mai ales că nu au o astfel de activitate zi de zi acasă. Și dacă lângă punctele de colectare nu sunt voluntari care să explice unde să pună hârtia, plasticul, deșeurile menajere și celelalte tipuri de deșeuri, participanții nu dau prea multă atenție acestor aspecte.
Anul acesta am mers la cele trei festivaluri pe care le-am menționat la început pentru că am simțit că acolo putem asigura suficiente containere, voluntari și parteneri pentru colectare care să asigure preluarea deșeurilor. Awake a fost cel mai mare, aici au fost în trei zile mai mult de treizeci de mii de participanți, iar efortul nostru a fost și el destul de mare.

Dar în afară de aceste 50 de persoane de care povesteam la început au mai fost oameni de la curățenie, oameni la containerele din spate. În plus, toate deșeurile au fost transportate de partenerii noștri de la colector într-o zonă de depozitare unde s-a făcut o presortare, urmând ca sortarea să se facă în curtea colectorului. Așa că deși festivalul s-a terminat duminică seara, preluarea deșeurilor a continuat încă două zile, până când s-a curățat tot platoul de la Gornești, așa că de-abia vineri au ajuns toate deșeurile în curtea colectorului.

La Awake au fost doi furnizori de servicii de colectare: pe de-o parte a fost salubristul local, dar care nu avea infrastructura necesară ca să ne ajute să preluăm deșeurile de ambalaje reciclabile, așa că am venit și cu un colector care avea și infrastructura și capacitatea să ne ajute cu preluarea deșeurilor; astfel am avut un furnizor de servicii de salubritate din partea organizatorilor și colectorul nostru pentru deșeurile din plastic.

ecologic: Cum ați fost primiți de organizatorii festivalurilor?

Roxana Șunică, directorul de Marketing, Comunicare și Public Affairs al FEPRA: Organizatorii ne-au susținut, ne-au oferit spațiu și și-au dorit foarte tare să fim acolo. Chiar ei au încercat să pună în practică o întreagă politică eco, adică au solicitat ca băuturile să fie aduse în sticle cât mai mari, de doi litri, în detrimentul celor de o jumătate de litru, au făcut o prezentare a modului de folosire a containerelor aduse de noi, au organizat conferințe în cadrul cărora au prezentat jurnaliștilor și participanților parteneriatul încheiat cu FEPRA.

Pentru noi, festivalul Awake a început într-o miercuri, când au fost livrate containerele și când a fost asamblată scena și s-a terminat după o săptămână, când totul a fost ridicat de acolo.
A fost foarte complicat, iar efortul și costurile generate de participarea la eveniment au fost foarte mari pentru FEPRA. Dacă ar fi să raportăm cost pe kilogram colectat, ar fi trebuit să stăm acasă.

Dar a fost bine să fim acolo. Avem un întreg studiu de caz despre cât de frumos se colectau deșeurile de la o zi la alta: oamenii deveneau tot mai cooperanți. Iar în ultima seară, deși lângă containerul de ambalaje nu mai era niciun voluntar, deșeurile erau puse corect. Pentru că persoanele care frecventează astfel de festivaluri vin cam în toate zilele, stau la camping și învață ce trebuie să facă și continuă să facă acest lucru chiar dacă nu mai sunt voluntari care să le atragă atenția. În mod ideal, toții oamenii aceștia care au participat la eveniment ar trebui să continue să facă la fel și acasă. Condiția este însă să aibă și infrastructura necesară...

Ce să vă spun, participanții ne vedeau și ne întrebau ce facem cu aceste deșeuri, ne spuneau că au încercat și ei să pună deșeurile separat la ei acasă, doar că salubristul vine și ridică deșeurile la grămadă, amestecat. Deci din nou vechea poveste. Noi am încercat să explicăm că oricum deșeurile trebuie resortate și cu siguranță salubristul, chiar dacă le amestecă, le va duce într-o stație de sortare. Dar am simțit în același timp la ei bănuiala că ce fac e în zadar. Eu cred că ceea ce am făcut noi a fost un bun exemplu pentru toți.

Voluntarii de la Awake au fost tineri din comunitate și toți vor participa și la ziua de curățenie generală din data de 15 septembrie 2018 organizată de Let’s Do It, iar astfel ei vor deveni și ambasadori ai colectării separate de deșeuri. Participanții la festivaluri au văzut în toate zilele cum arată un sistem de colectare separată, au învățat cam ce au de făcut și au înțeles și de ce trebuie să facă aceste lucruri. Sperăm ca din data de 1 ianuarie 2019 colectarea separată să devină obligatorie la nivel național.

Participanţi la campanie

Interesant a fost că volumul de deșeuri din ambalaje pe care l-am colectat a fost aproape dublu față de cel menajer, deci am reușit să extragem foarte mult deșeu reciclabil din totalul deșeurilor generate.

La final le-am arătat voluntarilor cât deșeu a fost colectat, ce se face cu el și le-am explicat că acea cantitate a fost strânsă în urma efortului pe care ei l-au depus în cele trei zile. Au fost uimiți, fiindcă nu se așteptau la cantități atât de mari.

ecologic: Anul viitor veți continua să participați la astfel de festivaluri?

Roxana Șunică, directorul de Marketing, Comunicare și Public Affairs al FEPRA: Da, fiindcă am învățat mult. Ne-ar plăcea să ne organizăm cu toții, producători, organizatori de evenimente și să încercăm să facem împreună un sistem mai mult sau mai puțin unitar, în care să participe fiecare. De exemplu și la Awake, Grolsch în parteneriat cu Environ a avut în zona de camping un sistem de premiere a celor care aduceau pahare de plastic, telefoane vechi, baterii uzate sau deșeuri electronice și îi recompensau cu tricouri și alte materiale promoționale.

Dar sigur că toate paharele din plastic strânse ajungeau tot la noi. După părerea mea, ar fi ideal ca la aceste festivaluri sistemul de colectare să fie direct de la sursă, de la participant, pe care să nu îl recompensezi neapărat pentru efortul pe care îl face. El trebuie să înțeleagă că așa trebuie făcute lucrurile, că toate acestea țin de educație și de civilizație. Altfel riscul este ca atunci când nu există decât un automat de colectare, când nu e nimeni care să explice ce este colectarea separată, oamenii să aducă deșeurile doar ca să primească premii, fără să înțeleagă din toată această acțiune decât un troc, fără să știe ce o să se întâmple cu PET-ul sau cu cutia de aluminiu și fără să îi intereseze aceste lucruri. Ori la punctul de colectare voluntarul vorbește cu oamenii și le explică.

Ce am mai remarcat la festivalul de la Gornești este că atâta vreme cât au fost multe puncte de colectare și era atât de simplu pentru oameni să aducă deșeurile, a fost foarte curat, aproape că nu se vedeau nici mucuri de țigări pe jos. Poate că au fost și oamenii de acolo altfel, vorbim despre o zonă din Ardeal, dar totul era diferit: la miezul nopții totul era curat, nu vedeai un gunoi pe jos, erau foarte multe deșeuri în jurul pubelelor la punctele de colectare, dar erau toate strânse acolo, nu împrăștiate peste tot. Am avut un sentiment plăcut de normalitate, că mă aflu într-un loc civilizat. Dar din păcate astfel de situații de normalitate nu prea vedem la noi, în România. 

Participanţi la campanie



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare