Dezastru total după primele şase luni în colectarea deşeurilor de ambalaje - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

Dezastru total după primele şase luni în colectarea deşeurilor de ambalaje

12 June 2019 - 03:48 PM Reciclare & Recuperare

Colectarea deşeurilorDupă primele șase luni de la intrarea în vigoare a celebrei Ordonanțe de Urgență nr. 74/2018 se prefigurează un dezastru total în colectarea deșeurilor de ambalaje, ceea ce va face imposibilă îndeplinirea obiectivelor de țară ale României în acest an. Că nimeni nu va răspunde pentru acest eșec este de la sine înțeles. De neînțeles ar fi însă dacă Ministerul Mediului nu ar renunța la consultantul extern care l-a adus în această situație.   ecologic

Ministerul Mediului a stabilit anul trecut noi obiective de reciclare: 65% din deșeurile de ambalaje puse pe piață ar trebui valorificate și 60% reciclate, la deșeurile din hârtie-carton ținta de reciclare era de 70%, la cele din plastic 45%, la cele din sticlă 65%, la cele din oțel 70%, la cele din aluminiu 30% și la cele din lemn 50%.

Mare parte din aceste obiective ar fi fost probabil atinse dacă Executivul nu ar fi intervenit agresiv, printr-o ordonanță de urgență și un ordin de ministru, în relațiile dintre agenții economici privați impunând producătorilor și organizațiilor de transfer de responsabilitate un singur partener pentru îndeplinirea obligațiilor de colectare, valorificare și reciclare, și anume autoritatea publică locală.

Cu doar câteva excepții, autoritățile publice din România nu au făcut nimic pentru a reduce cantitățile de deșeuri care ajung la depozitare prin colectarea separată a celor reciclabile. În nici o localitate mare din România nu există o infrastructură de colectare selectivă a deșeurilor municipale. Cele câteva containere amplasate pe trotuare ici-colo sau sacii împărțiți peste gard nu constituie ceea ce ar trebui să fie un sistem modern de colectare care ar trebui să facă posibilă întoarcerea deșeurilor în circuitul economic.

În condițiile în care autoritatea locală nu a reușit ani de zile să rezolve această problemă, singura alternativă viabilă pe care producătorii au avut-o la îndemână până acum erau colectorii privați, societățile comerciale autorizate de agențiile de mediu pentru colectarea deșeurilor reciclabile. Sumele pe care acești colectori le încasau în mod legal de la organizațiile de transfer de responsabilitate pentru susținerea colectării deșeurilor cu valoare negativă - cum sunt sticla și lemnul - au trezit interesul autorităților locale, care au considerat că acești bani li se cuvin. Așa că un întreg sistem a fost pus în mișcare pentru a veni în sprijinul primarilor care au descoperit peste noapte noua sursă de venit. Au fost mobilizați nelipsiții consultanții externi agreați de partid pentru a se da o nuanță cât de cât europeană acestei măsuri profund părtinitoare și a apărut OUG nr. 74/2018 care a aruncat în aer toată piața deșeurilor din România.
Degeaba au încercat organizațiile de transfer de responsabilitate, reciclatorii, valorificatorii și colectorii, presa și ONG-urile să semnaleze incapacitatea autorităților locale de a prelua o asemenea sarcină, guvernanții au continuat să susțină acest sistem.

Scăderi masive ale cantităților contractate

Am solicitat organizațiilor de transfer de responsabilitate (OTR) date privind cantitățile de deșeuri de ambalaje pe care le-au contractat în ultimele luni de la autoritățile publice locale. Mare parte din OTR-uri ne-au transmis datele solicitate, cu mențiunea că au încercat din răsputeri să compenseze lipsa materialelor din zona menajeră prin contractarea unor cantități mai mari din zona industrială, în condițiile în care primăriile nu au putut să le pună la dispoziție cantitățile așteptate.

Colectare selectivăMedia cantităților de deșeuri de ambalaje colectate de la primării este de numai 5% din cantitatea totală de deșeuri de ambalaje contractată. Sunt organizații care au înregistrat o scădere generală a cantităților colectate de 60% și un aport al cantităților provenite direct de la primării de numai 0,1%.

Una dintre organizații a înregistrat în perioada ianuarie - aprilie o scădere totală a cantităților de aproape 30% față de aceeași perioadă a anului trecut. La hârtie-carton scăderea a fost de aproximativ 20%, la PET 77,5%, la plastic 41,2%, la sticlă 63%, la aluminiu 87,7%, la metal 53,3% și la lemn 22%. Cea mai mare scădere a fost în luna mai, când la PET, sticlă, aluminiu și metal cantitățile contractate au fost egale cu zero.

Roxana Șunică, directorul general adjunct al societății FEPRA International SA, ne-a declarat că în pofida unei mobilizări fără precedent, angajații societății pe care o conduce nu au reușit să încheie prea multe contracte cu autoritățile locale.

„În perioada ianuarie - aprilie 2019, FEPRA International a contractat de pe piața de deșeuri de ambalaje din România cantități cu 16% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului 2018, deși noi ne-am propus să achiziționăm în avans cât mai multe deșeuri, mult peste ținta minimă direct proporțională cu raportările pe care le-au făcut clienții noștri.

Mai mult decât atât, noi ne-am stabilit ca obiectiv prioritar încheierea de parteneriate și finanțarea deșeurilor provenite din zona de municipal, în spiritul prevederilor legale în vigoare. Din păcate însă, în ciuda eforturilor operaționale susținute și care dealtfel vin cu costuri fixe mari, nu am reușit mare lucru. Foarte puține ADI-uri și UAT-uri au fost disponibile să se întâlnească cu colegii mei. Dintre acestea mai puține au fost pregătite să semneze până la această dată contracte cu noi. În plus, cantitățile de deșeuri pe care ni le-au raportat în aceste prime patru luni ale anului au fost foarte mici. Și aceasta în condițiile în care FEPRA a acceptat, fără posibilitatea de a negocia, costurile calculate și comunicate de autoritatea publică locală.

Prin urmare, din totalul deșeurilor de ambalaje gestionate de FEPRA în numele clienților săi, doar 13,64% provin din deșeurile municipale, restul provenind din zona de comerț și industrie, unde există un comportament de colectare și gestiune a deșeurilor deja funcțional în relațiile cu generatorii persoane juridice, deserviți în cea mai mare parte de operatori de colectare privați“, ne-a declarat Roxana Șunică.

Toate datele organizațiilor de transfer de responsabilitate referitoare la gradul de colectare a deșeurilor de ambalaje în primele luni ale anului acesta indică faptul că rezultatele sunt dezastruoase. Dacă se dorește cu adevărat menținerea obiectivelor de colectare și reciclare a deșeurilor de ambalaje, atunci legea trebuie schimbată urgent, în sensul liberalizării imediate a acestei piețe devenită monopol al unor autorități locale incapabile să acționeze într-un domeniu pe care nu îl cunosc și de care nici nu le prea pasă. 

Infrastructură



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare