Reciclatorii cer Ministerului Economiei să se implice în modificarea legislației de mediu - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

Reciclatorii cer Ministerului Economiei să se implice în modificarea legislației de mediu

10 October 2019 - 01:14 PM Reciclare & Recuperare

Constantin Damov, cofondator Green GroupPentru societățile de reciclare din România ultimul an a fost unul extrem de dificil. Modificările aduse de Ministerul Mediului legislației privind gestionarea deșeurilor au redus drastic cantitățile de deșeuri reciclabile din piață, ceea ce a obligat marile companii să se orienteze spre alte piețe unde mediul politic sprijină industria de reciclare. Despre acest subiect, dar și despre ce schimbări legislative ar trebui făcute am vorbit cu Constantin Damov, cofondator Green Group.
ecologic

ecologic: Cum afectează factorul politic afacerile din domeniul reciclării deșeurilor?

Constantin Damov, cofondator Green Group: În primul rând ca să faci o afacere ai nevoie să faci niște investiții, iar pentru a le face trebuie să fii „bancabil“ și automat previzibil.

Din păcate domeniul nostru este supus schimbărilor legislative bruște. În ultima perioadă asistăm și la o politizare a colectării deșeurilor, a resursei pe care industria de reciclare o procesează, ceea ce creează o mare instabilitate în asigurarea materiei prime, instabilitate creată strict de factorul politic.

În acest timp băncile ne întreabă de unde vine resursa și cum ne-o asigurăm în următorii șapte ani pentru a putea prezenta garanția unei investiții fezabile și capabile să returneze acei bani luați prin credit bancar. Băncile au o singură grijă, și anume ca banii pe care îi depunem la bănci să nu dispară, să nu ajungă în afaceri falimentare.

ecologic: Green Group a obținut un credit sindicalizat. Cum ați demonstrat băncilor că sunteți profitabili pe termen lung?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Acest credit sindicalizat este destinat unei dezvoltări care în mare parte excede teritoriul României, vizând și alte zone din Europa. Mă refer aici la o extindere regională a Green Group în Slovacia, Lituania, Serbia, care sunt zone dovedite a avea o fezabilitate mai bună a proiectelor decât în România. Important este că toate aceste investiții conduc la o competiție între țările din regiune. Este evident că acest „animal speriat“ care este capitalul se va duce în țările unde se va asigura că nu este în pericol. Considerăm că afacerile noi în afara țării vor consolida compania noastră și o vor transforma într-un puternic jucător regional.

ecologic: Despre ce sumă este vorba?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Este vorba de peste 20 milioane euro investiții noi pentru două linii de reciclare deșeuri de ambalaje PET în Lituania și în Slovacia. Dorim să avem o creștere a capacităților de procesare cu peste 60 de mii tone anual: peste 20 de mii tone în Lituania și peste 40 de mii tone pe an în Slovacia.

Datorită faptului că în Lituania avem de a face cu sistemul depozit, iar în Slovacia acesta va fi implementat în curând, ne dorim ca în ambele țări să fim eficienți în procesul closed-loop. Adică să transformăm PET-ul într-un material foarte necesar acum producătorilor care sunt obligați prin ultimele reglementări introduse de Uniunea Europeană să asigure un conținut de 25% material reciclat în recipientele noi. În acest sens colaborăm cu toți jucătorii mari din domeniu și simțim o apropiere tot mai mare între producători și reciclatori, relație care de fapt constituie premisa sănătoasă a tranziției către economia circulară.

ecologic: Se poate vorbi de o politizare a mediului de afaceri din România?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Răspunsul este da. Și vă spun de ce. În momentul de față tratarea deșeurilor se face numai prin serviciile municipale. Conform Planului Național de Gestionare a Deșeurilor și OUG nr. 74/2018, toate eforturile producătorilor de a susține financiar colectarea sunt orientate exclusiv către autoritățile locale, către primării, deci către niște oameni aleși politic.

Rezultatul este că anul acesta am înregistrat în România o scădere semnificativă a performanței colectării în general, o diminuare drastică a rolului companiilor private de colectare mai mari sau mai mici și chiar un început de dirijare a puținelor resurse colectate în anumite direcții preferențiale, ceea ce este o formă de intervenție a statului pe o piață care nu mai este liberă în tranzacții. Cred că deocamdată este destul de greu să facem niște previziuni pe termen lung asupra cantităților și a evoluției pieței în ceea ce privește tranzacțiile cu deșeuri, care de fapt reprezintă resursa pentru industria reciclării.
Pe de altă parte observăm o totală lipsă de transparență în ceea ce noi numim reciclare. Nu există niște date publice esențiale, o listă a reciclatorilor în România, o listă a capacităților instalate, nu avem raportări efectuate în timp real ale Agenției Naționale pentru Protecția Mediului. Datele cu care se lucrează sunt colectate cu cel puțin doi ani în urmă.

Fibră

Mai mult: în România constatăm o tratare a activității de colectare a deșeului - în special a celui de ambalaje - mai mult ca pe un serviciu decât ca pe o activitate îndreptată către industrie. În prezent avem două piețe: una a deșeurilor care funcționează pe prețurile de piață ale deșeurilor și o piață a serviciilor, în care activează Organizațiile de Transfer de Responsabilitate și unde observăm că valoarea serviciilor depășește valoarea de piață a deșeurilor, iar tranzacțiile sunt foarte mult influențate de valoarea serviciilor. Acesta este o distorsiune gravă a pieței deșeurilor din România.

ecologic: Cum credeţi că s-ar putea rezolva aceste probleme?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Ar trebui să se ia măsuri ca toate aceste intervenții ale Statului să ducă la disciplinarea pieței, nu la distorsionarea ei. Dar din păcate momentan avem de-a face cu o distorsiune foarte mare a pieței și aș enumera câteva măsuri care ar trebui luate imediat. Aș da exemplul Poloniei unde un reciclator, ca să poată să intre în sistem cu scopul de a raporta, trebuie să fie auditat de un terț specializat și independent pentru a se stabili dacă îndeplinește criteriile de reciclare, care este capacitatea acestuia privind reciclarea și dacă îndeplinește criteriile de „end-of-waste“.

ecologic: Un astfel de auditor există și în România?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Dacă în Polonia există, ar trebui să existe și la noi. Sunt din lista celor Big Four, dar mai sunt și alte companii independente.

Trebuie să menționez un lucru la care România a rămas în urmă față de toate statele din Uniunea Europeană și anume că acolo unde nu există un regulament european noi nu avem niște criterii de „end-of-waste“ pentru lemn, hârtie, carton și plastic. Este necesar să facem un efort împreună cu mediul privat și cu cel academic pentru a stabili niște criterii. De exemplu, nu știm dacă tocarea plasticului este reciclare, dacă tocătura trebuie regranulată sau trebuie pur și simplu transformată într-un produs. Noi nu știm unde se oprește procesul de reciclare. Legislație există, deoarece în Legea nr. 211 modificată este prevăzut faptul că ANPM va elabora aceste norme, dar nu este precizat un termen limită.

Linie de sortare

Cred că cel mai important lucru în tot ceea ce înseamnă gestionarea deșeurilor este că momentan noi nu măsurăm unde și cum trebuie. Nu măsurăm cantitățile la încărcare, iar totul se rezumă la raportări, estimări...

Măsurătoarea trebuie realizată de către un terț pentru a oferi date credibile, iar din acest motiv nu avem informații credibile în România. De asemenea, cred că mai trebuie realizată și o digitalizare a sistemului, care întârzie de ani de zile. În prezent pentru a obține niște informații publice trebuie să facem niște adrese la care primim răspunsuri după 30 de zile, un lucru care cred că nu se mai practică nicăieri în Europa. Accesul la astfel de informații publice trebuie să fie imediat, 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână, totul trebuie să se facă într-un sistem digitalizat și nu prin dialog cu funcționari publici supraaglomerați de îndatoriri.

ecologic: Green Group este cel mai mare reciclator din România. Ați fost contactați de reprezentații ministerului sau de consultanții externi atunci când s-au luat decizii de ordin legislativ?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Am participat la câteva discuții inițiale pe la începutul anului 2018, după care mediul de afaceri nu a mai fost consultat, considerându-se că această lege este una strategică și că mediul privat are doar interese pecuniare.

De la așa-zișii consultanți am primit o singură întrebare, dar nu ne-a vizitat nimeni niciodată, nu au fost vizite pe teren la reciclatori. Probabil că în ultima perioadă s-a considerat că zona privată are interese pecuniare, exclusiv financiare și nu are intenția de a face un efort comun cu autoritățile ca să creștem împreună gradul de reciclare. Ceea ce este evident profund greșit, pentru că noi ne considerăm practicanți conștienți ai economiei circulare și credem că businessul nostru nu este doar o sursă de profit, ci și o misiune. Nu am fost evaluați, nu am fost vizitați sau măsurați de niciun consultant dintre aceia care au servit Ministerul Mediului.

Sortare automată

Mai nou observăm că se încearcă repararea OUG nr. 74/2018 și a ordinelor de ministru care au urmat prin alte ordine de ministru care nu fac decât să complice și mai mult situația. Ceea ce mi se parte extrem de grav este tendința de a modifica sensul legii prin ordine de ministru, lucru care nu s-a mai întâmplat până în prezent în toată istoria legislației de mediu.

ecologic: Credeți că ar fi necesară modificarea de la temelie a Ordonanței nr. 74?

Constantin Damov, cofondator Green Group: Cred că este nevoie de o revizuire la nivel de Parlament și cred că este nevoie și de implicarea celor din Ministerul Economiei. Așa cum am mai spus, economia circulară este un model economic și Ministerul Mediului ne-a dovedit clar că un model economic trebuie realizat cu o expertiză economică și ar fi de dorit ca un format revizuit al acestei legi să fie făcut de Ministerul Mediului împreună cu Ministerul Economiei. Ne referim la un model economic sustenabil și performant pe care România ar putea să îl aibă. În prezent noi avem un model economic fracționat care nu duce la o piață concurențială, stimulativă, care să susțină inovația și performanța.

În România avem acum doar un sistem care penalizează. Ordonanța de Urgență nr. 74/2018 a stabilit că există două zone: o zonă care trebuie penalizată de la un capăt la celălalt și o alta, a autorităților publice locale care trebuie recompensate pentru ineficiență. Avem de-a face cu niște responsabili de servicii din zona privată și niște jucători din zona autorităților locale care nu au practic responsabilități. 

Alimentarea flyerului



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare