Ionuţ Georgescu: „Unul dintre principiile fundamentale ale companiei FEPRA este transparența“ - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

Ionuţ Georgescu: „Unul dintre principiile fundamentale ale companiei FEPRA este transparența“

12 March 2020 - 02:00 PM Reciclare & Recuperare

179-32_rrFost ONG-ist, apoi șef al Direcției deșeuri din Ministerul Mediului și acum antreprenor, Ionuț Georgescu este unul dintre cei mai cunoscuți specialiști din România în domeniul managementului deșeurilor de ambalaje. Compania FEPRA International SA pe care a înființat-o în 2016 este printre cele mai importante organizații din țară care implementează responsabilitatea extinsă a producătorilor, iar acum este prezentă și pe piața deșeurilor din Statele Unite ale Americii. Pentru a afla planurile de viitor ale societății FEPRA și care sunt problemele din gestionarea deșeurilor de ambalaje, i-am adresat câteva întrebări lui Ionuț Georgescu.
 ecologic

ecologic: Cum a început FEPRA anul 2020?

179-33Ionuț Georgescu, CEO FEPRA International SA: Am început lucrând la un program de raportare și trasabilitate care vizează atât clienții, cât și partenerii noștri colectori. Noutatea este că înregistrările de date în acest program vor fi în blockchain, adică datele stocate aici vor fi nealterabile. De asemenea, după experiența pe care am câștigat-o pe piața din America, acolo unde FEPRA prestează servicii de economie circulară pentru ambalajele primare prin intermediul organizației End of Waste Foundation, suntem acum în discuții cu companii mari din zona de automatizare și digitalizare (Dropbox, UiPath etc.) pentru a aplica recunoașterea optică a caracterelor (OCR - Optical Character Recognition) în cazul documentelor standard din sistemul de raportare. În acest fel producătorii vor vedea în timp real ce cantități gestionează FEPRA, cum, cu ce companii lucrează pentru îndeplinirea țintelor, precum și costul mediu pe fiecare tip de ambalaj pentru fluxul municipal, industrial și comercial. De asemenea, vor putea găsi informații despre banii pe care FEPRA îi cheltuie pentru bonificații, sumele cheltuite pentru trasabilitate, precum și valoarea cheltuielilor noastre operaționale.

Tot acest efort pe care-l depunem este în strânsă legătură cu unul dintre principiile fundamentale ale companiei FEPRA, și anume acela al transparenței. Transparența față de clienții noștri, față de autorități și de toți actorii implicați în acest domeniu. Consider că această abordare aplicată corect de toate entitățile din procesul managementului deșeurilor poate contribui la dezvoltarea domeniului și implicit poate aduce beneficii tuturor.

ecologic: Care este aportul autorităților publice locale la atingerea obiectivelor de colectare a deșeurilor reciclabile?

Ionuț Georgescu: Vreau în primul rând să clarificăm niște aspecte. Ambalajele se clasifică în trei categorii: primare (care învelesc produsul), secundare (care grupează produsele în pachet) și terțiare (de transport). În condițiile în care ambalajele primare sunt generate de populație, iar primăria are responsabilitatea colectării selective de la populație, autoritatea locală poate colecta, bonifica și îndeplini ținta de ambalaje primare numai din fluxul municipal. Paradoxul este că deși Guvernul știe și recunoaște că primăriile nu sunt pregătite încă să facă acest lucru, îi obligă pe producători să lucreze doar cu primăriile. În acest moment, primăriile dau maximum 5% din necesarul de cantități colectate din sistem. În condițiile în care pe piață sunt puse aproximativ 1,5 milioane tone de ambalaje din care ținta noastră este de circa 900.000 tone (60% din total), iar din acestea din urmă 550.000 de tone sunt ambalaje primare, înseamnă că fiecărui județ îi revine o țintă de 15.000 tone. Ca să înțelegeți mai bine situația, județul Covasna contribuie cu aproximativ 2.800 tone în sistem, iar Argeșul cu 6.000 de tone. Iar acestea sunt cele mai bune județe din țară!

ecologic: Care este contribuția companiei pe care o reprezentați în acest domeniu, al managementului deșeurilor de ambalaje?

Ionuț Georgescu: În 2020 FEPRA va iniția eforturi de a aduce la aceeași masă actorii din domeniu pentru ca împreună să declanșăm schimbări în politica publică.

Ne dorim un sistem transparent și implementarea de softuri care să permită evitarea dublei raportări. Toți actorii ar trebui să raporteze digital, inclusiv cei de la sfârșitul lanțului, prin confirmarea reciclării. Susținem și promovăm ideea înființării unui „clearing house“ prin care toate autoritățile publice locale să își raporteze cantitățile și nevoile de finanțare, iar producătorii - în mod direct și prin OIREP - să susțină aceste contribuții financiare necesare. În plus știm cu toții că producătorii mari sunt obligați și să întocmească rapoarte de sustenabilitate. Ca noutate pentru piața din România, în premieră absolută, FEPRA va calcula clienților săi amprenta de carbon și contribuția la reducerea gazelor cu efect de seră. Mai mult decât atât, pentru că fiecare producător are obligația să elaboreze un dosar de prevenire și reducere a generării de deșeuri pe lanț, prin GIS - Global Innovation Solution - o firmă din grupul nostru specializată în servicii de prevenție și design - vom putea să oferim producătorilor sprijin în serviciul de responsabilitate extinsă, și nu doar pentru îndeplinirea țintelor de reciclare.

Nu în ultimul rând, lucrăm la un sistem de colectare nu numai a deșeurilor, ci și a ambalajelor reutilizabile. Acest sistem îi va ajuta pe producătorii afectați de noua legislație care prevede îndeplinirea unei ținte minime de ambalaje reutilizabile și va contribui totodată la eficientizarea într-o măsură și mai mare a costurilor pe care le au în sistem.

ecologic: FEPRA susține campanii de informare și pentru populație?

Ionuț Georgescu: Da, până în prezent am înregistrat peste 15 campanii de informare și conștientizare cu privire la colectarea selectivă a deșeurilor de ambalaje, desfășurate la nivel național și regional. Acțiunile s-au derulat în cadrul festivalurilor mari de muzică precum Untold, Awake sau ArtMania, în zonele montane unde au fost organizate diferite competiții sportive și chiar „door-to-door“ la cetățenii din zonele rurale pentru a le veni în ajutor cu informații și exemple despre obligația de a colecta selectiv.

Acțiunile noastre au ajuns la peste 500.000 de cetățeni, iar în 2020 sperăm ca prin extinderea mecanismelor și canalelor de comunicare numărul cetățenilor care vor lua parte la aceste campanii să se dubleze. 



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare