„Criza este întotdeauna însoțită de oportunități“ - Reciclare & Recuperare | Ecologic

Actualitate

„Criza este întotdeauna însoțită de oportunități“

10 September 2010 - 12:59 AM Actualitate

picture-051_rr

Ieşirea din criza economică în care noi, românii, ne aflăm de ceva timp nu se întrevede pentru oamenii de rând prea curând. Revenirea este însă posibilă şi ea este legată mai puţin de lumea politică şi mai mult de lumea economică, de lumea unor investitori care se încăpăţânează să rămână în România, unde continuă şi să investească, şi să scoată profit. Buzăul este un exemplu în acest sens. În urmă cu 8 ani aici, un investitor din Taiwan - Clement Hung - a început, de la zero, cea mai mare investiţie făcută cu adevărat în domeniul reciclării din sud-estul Europei. Dacă am căuta un cuvânt care să definească ce se întâmplă la Buzău, acesta este „viziune”. Încă de atunci, de când s-au pus bazele noului Romcarbon, Clement Hung vorbea de Greentech, Greenfiber, de GrenWeee, de Greenlamp, de... O parte din aceste investiţii sunt astăzi nu numai o realitate, ci şi aducătoare de profit. Altele, cum este GreenLamp, sunt în curs de finalizare, iar pe viitor planurile sunt prea mari pentru a intra într-un articol de câteva pagini. Puţini au fost cei care, în urmă cu 8 ani, i-au dat vreo şansă de a răzbi în România investitorului din Taiwan. Mai puţini sunt însă cei de azi care îşi închipuie că investiţiile din domeniul reciclării de la Buzău se vor opri aici.

ecologic: Care este evoluția actuală a economiei din Taiwan de când a început criza?
Clement Hung, preşedinte Romcarbon: Taiwan-ul este cel mai mare investitor străin în China şi nu exagerez atunci când spun că miracolele economice din China au fost cre-ate, cel puţin în parte, de către taiwanezi. Aducem în Chi-na până la 200 miliarde de dolari, din care 33% se con- centrează în domeniul Hi-Tech. Pe lângă aceasta, cele mai valoroase sunt know-how-ul şi managementul, care ajută cu adevărat China să depășească criza mult mai uşor. De-sigur, China ne-a pus la dispoziție piaţa şi cererea. Este inevitabil, ambele țări sunt legate prin economie, care este vitală în această perioadă de criză. În ceea ce priveşte situaţia economică din Taiwan, trebuie să recunosc că procesul de revenire depășește așteptările tuturor! Potrivit raportului FMI, PIB-ul nostru va creşte cu 7% în 2010, iar volumul nostru de exporturi a crescut cu 43%, comparativ cu aceeași perioada a anului trecut. Datorită guvernului eficient pe care îl avem, reacția Taiwan-ului față de criză a fost foarte rapidă. S-au luat mai multe măsuri, cea mai importantă fiind semnarea ECFA (acord-cadru de cooperare economică) cu China. În plus, guvernul a redus dramatic taxa de succesiune (moştenire). Având în vedere impactul ECFA, mulţi investitori de succes din Taiwan au început să se retragă din China și să se mute înapoi în Taipei sau în Taichung, cei mai mari revin cu IPO sau cu investiţii semnificative, iar cei mai mici se întorc cu bani. De asemenea, prin reducerea taxei de succesiune de la 50% la 10%, majoritatea oamenilor bogați își „repatriază“ fondurile în Taiwan, iar aceste enorme sume de bani ajută bursa și piaţa imobiliară să își continue expansiunea. Cu toate acestea, un alt aspect important este acela că taiwanezii sunt un popor obișnuit să muncească mult și să cheltuiască puțin. Prin urmare, băncile noastre au depozite semnificative, care ne-au permis să susținem nivelul lichidității, necesar în această perioadă de criză, iar titlurile de stat necesare ca urmare a dezvoltării economice sunt, de asemenea, bine susţinute.

ecologic: Care sunt cele mai mari schimbări pe care le-ați observat în Asia în prezent? Cum credeți că va a-fecta această schimbare țara noastră? Care sunt oportunitățile și riscurile?
Clement Hung, preşedinte Romcarbon: O criză semnificativă întotdeauna atrage după sine o schimbare semnificativă - simt că se va întâmpla ceva important! Revoluţia din Asia are loc practic în fiecare zi.
În primul rând, cea mai nouă putere a piețelor unite, zona liberă a ASEAN (Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est), la care se adaugă China (CAFTA), vor forma o piață de până la 1,85 miliarde, ca populație. Până în 2015, aceste state membre își vor acorda reciproc taxe prefe-rențiale de 0-5%. Noi, în calitate de producători europeni, trebuie să fim pregătiţi pentru impactul pe care îl va avea bariera schimburilor comerciale, care va fi mult mai ridicată decât în prezent, în sensul că exportul către aceste regiuni nu se va desfășura la fel de uşor ca până acum. Şi, bineînţeles, cred că cererea va creşte, prin urmare, un nou studiu de competitivitate trebuie să fie aplicat societăţilor implicate.
În al doilea rând, China este afectată de greve datorate economiei suprasolicitate; simptome ale inflaţiei s-au răspândit peste tot, așa că vestea bună este că mâna de lucru din China nu mai poate fi la fel de ieftină ca și până acum, deoarece salariile lor au crescut cu 15-50%. Cred că este o veste bună pentru toți producătorii din lume, nu numai pentru producătorii români.
În al treilea rând, ştiați că în curând China va avea rețeaua de cale ferată cu cea mai densă acoperire din lume? Până în 2020, China va finaliza încă 18.000 km de cale ferată de mare viteză (până la 350Km/h). După finalizarea acestui enorm proiect de construcții, reţeaua va permite oricui să ajungă oriunde în China într-o singură zi. Aceas-tă reţea de cale ferată va acoperi Rusia-Asia de Sud-Coreea-India-Europa. În plus, în 2012, noua rută va face legătura între China (Chongqing) și Europa (Londra) cu vagoane separate pentru mărfuri/pasageri. Aceasta înseamnă că termenul de livrare pentru mărfuri în Europa va fi de numai 13 zile, comparativ cu cel de 33 zile de acum, care se face cu vase maritime. Pentru România va fi doar de 10 zile! Trebuie să fim foarte atenţi la această nouă schimbare! Acest fapt va reprezenta o mare ameninţare pentru acei producători care există numai pentru că, în prezent, cumpărătorul european nu are la dispoziție un interval de livrare a mărfurilor satisfăcător din Asia.

ecologic: Care este cel mai fierbinte subiect din industria verde din Taiwan, în prezent? Care este impactul crizei asupra industriei verzi din Taiwan, în opinia dvs.?
Clement Hung, preşedinte Romcarbon: „Carbonul înseamnă bani“, aceasta este cel mai fierbinte subiect! Sunt sigur că toată lumea a auzit despre problema taxei pe emisiile de carbon. Acesta nu este doar un substantiv, ci și un cuvânt care este în strânsă legătură cu realitățile vieții noastre cotidiene. Wal-Mart a declarat, în luna aprilie a acestui an, că în termen de 5 ani furnizorii lor din întreaga lume (100.000), trebuie să evalueze nivelul emisie de carbon, pentru produsele lor. Aceasta înseamnă că peste 5 milioane de furnizori din întreaga lume intră în sfera de aplicare a noului regulament. În ceea ce priveşte această criză, chiar nu pot vedea nici un impact negativ asupra industriei verzi, cel puţin în Taiwan. Dimpotrivă, cunosc unii oameni de afaceri care investesc într-o tehnologie nouă pentru scăderea emisiilor de carbon ale celei mai mari ferme de porci din China, iar după certificare, vor putea să o vândă cu un profit semnificativ!

ecologic: Care este strategia de dezvoltare pe termen lung a grupului dvs. în România? A avut această criză un impact negativ asupra afacerii dvs.?

Clement Hung, preşedinte Romcarbon: Noi, fiind o mare familie formată din mai multe societăţi: Greentech, Greenfiber, GreenWEEE, Romcarbon SA, cu peste 2000 de angajaţi în România, ne-am asumat angajamente serioase, pe termen lung, de a ajuta România şi ţările din jur, prin implementarea celei mai noi tehnologii integrate, pentru a rezolva problema deşeurilor reciclabile generate de societatea umană. Cifra noastră de afaceri, din activitățile desfăşurate in industria verde, este în prezent de peste 70 milioane de euro pe an, acest volum de afaceri fiind generat din reciclarea deşeurilor României. Deținem un know-how excelent, cu echipamente de ultimă generație. Cu toa- te acestea, suferim de pe urma fluctuaţiei cererii pe piaţă şi a aplicării defectuoase a legii în ultimele șase luni. În prezent încercăm să echilibrăm poziția noastră de profitabilitate înapoi în piață.

ecologic: Care sunt planurile dumneavoastră de dezvoltare în industria verde în Europa de Est, având în vedere faptul că, în această zonă, criza încă nu s-a încheiat? Investitorii dvs. vor continua să sprijine master-planul dvs. de dezvoltare?
Clement Hung, preşedinte Romcarbon: Criza este întotdeauna însoțită de oportunități! Asta este ceea ce cred eu! Eu încă mai cred cu tărie că poporul român iubește cu adevărat natura; ne-am obișnuit să trăim în aer curat, cu apă curată, cu pământ bun şi într-un mediu sănătos. Este responsabilitatea noastră să garantăm toate acestea și generaţiilor viitoare. Investitorii mei sunt influențați de felul meu de a gândi şi cu siguranţă vom continua cu master-planul nostru de dezvoltare, bazat pe cooperarea cu reciclatorii existenți şi, eventual, împreună să putem crea o platformă integrată, ecologică, de reciclare, ca o soluție totală pentru deşeurile din România şi nu numai.
Următorul pas făcut de noi - am constituit de asemenea o companie denumită „GreenLamp“ în parcul nostru de reciclare, pentru tratarea deşeurilor periculoase de mer-cur şi pudră fluorescentă, generate de baterii, tuburi de i-luminat şi becuri uzate! Sincer vorbind, nu sunt sigur de succesul acestei afaceri în prezent, dar sunt sigur că se impune realizarea unei astfel de societăţi aici şi acum, pentru ca România să susţină creşterea ratei de colectare! Altfel, am trimite deșeurile (= locuri de muncă) în afara țării, „importând“ aceste servicii, ba mai mult, am crea emisii nocive care nu sunt necesare, prin transportul acestor deșeuri prin Europa. Avem și alte proiecte care vor aduce României, ca țară mai ecologică, beneficii semnificative. Am prefera însă să vorbim despre ele după demararea lor!

ecologic: Ce ați recomanda autorităților noastre să îmbunătăţească cu prioritate, în calitate de cel mai serios investitor din domeniul reciclării?
Clement Hung, preşedinte Romcarbon: Cred că succesul nostru, al celor din sectorul industriei verzi, este strâns legat de aplicarea legislației, care se presupune că este în curs de implementare. „Verde“ înseamnă costuri, dar și beneficii! Dacă vrem să trăim ecologic, trebuie să acţionăm ecologic, dacă nu acționăm astfel, vom fi cu toții afectați de consecințe! În continuare aș vrea să prezint câteva sugestii care ar trebui, după părerea mea, să fie puse în aplicare cu prioritate: Problema arderii cablurilor de cupru - Arderea cablurilor de cupru, în România, este o problemă serioasă pe care am remarcat-o. Este o problemă foarte gravă şi toată lumea este conştientă că prin arderea lor se emit gaze toxice precum: DIOXINA/HCI/HF, gaze responsabile de apariţia cancerului; dar nimeni nu ia atitudine împotriva ei, nimeni nu trece la acțiune! Metoda ar fi simplă, trebuie să se urmărească drumul urmat de fiecare cantitate de cupru aflată pe piaţă cu ajutorul unei facturi, la care trebuie să se ataşeze dovada că acea cantitate de cupru a fost supusă unui tratament corect. Suntem siguri că, după publicarea regulamentelor, situația va începe să se amelioreze, coroborată de asemenea şi cu controalele efectuate de către Garda de Mediu și Garda Financiară.
Amprenta de carbon: Cred că avem nevoie de un sistem naţional pentru standardizarea evaluării emisiilor de carbon, la toate produsele! Este destul de târziu, dar totuşi niciodată nu este prea târziu! Comerțul cu carbon poate reprezenta o oportunitate sau o amenințare pentru viitorul nostru economic aici, dar depinde numai de noi, în ultimă instanță. Trebuie să reacţionăm rapid, astfel încât să putem preveni dezastrul care ar putea veni!
Certificarea produselor cu marca verde: România dis-pune de un enorm potenţial industrial. Am putea beneficia de pe urma activităţii noastre ecologice, obținând valoare comercială. Sugerăm, cu respect, autorităţilor să adopte un sistem, ca în orice altă ţară europeană, pentru certificarea inovației în domeniul produselor ecologice. O astfel de marcă, atunci când este atribuită, poate să atragă noi clienţi şi să stimuleze competitivitatea, datorită unei astfel de recunoaşteri. Printr-un astfel de sistem de recunoaştere putem accelera cu siguranţă performanţele de mediu din sectorul privat.
Tratarea ilegală a DEEE, în special a celor periculoase: România încă nu are o serie de norme interne referitoare la modul în care trebuie să se trateze deşeurile de echipamente electrice şi electronice, de aceea multe companii au fost autorizate de către APM şi tratează deșeurile incorect. De exemplu, există o companie care se ocupă de frigidere, pe care le tratează utilizând un utilaj second-hand, care a fost interzis în Germania și Austria încă din 1993. Alte companii se ocupă doar de pretratarea frigiderelor, extrăgând freonul şi uleiul din compresoare - care reprezintă doar o treime din cantitatea totală de freon - după care frigiderele sunt introduse direct în shredder, două treimi din cantitatea de freon fiind astfel eliberate în atmosferă. Prin aşa-zisa „reciclare“, ei de fapt poluează atmosfera şi afectează stratul de ozon. Dacă ne gândim că prin aplicarea unui tratament corect de reciclare a unui frigider se conservă o cantitate similară de CO2 cu cea pe care o maşină o emite în decursul unui an de zile, ne putem face o idee a ceea ce înseamnă o „reciclare“ defectuoasă a unui frigider.
Este important ca România să adopte aceste norme, în caz contrar poluăm şi ne omorâm singuri mediul înconjurător şi o facem în cunoștință de cauză. Aici nu este vorba de interesele unei companii, ci de interesul întregii populaţii din România, care doreşte să trăiască într-un mediu mai bun; pe de altă parte, dacă România - conform normelor impuse de Uniunea Europeană - trebuie să realizeze anumite ţinte de reciclare, de ce să nu facă această activitate de reciclare într-un mod corect?
Garda de Mediu trebuie să își intensifice controalele faţa de procesatorii de fier vechi, care colectează și toacă frigidere şi alte DEEE, fără a avea autorizație pentru aceasta.
Etichetele-manșon din PVC, aplicate pe sticlele PET.  Aceasta este o problemă imensă pentru reciclatorii de sticle PET, generată de unii producători de băuturi răcoritoare (Tymbark este unul dintre aceștia). În scopuri co- merciale, aceștia utilizează o etichetă-manșon din PVC, cu care acoperă întreaga sticlă PET. Separarea acestora este extrem de dificilă, iar combinaţia acestor două tipuri de material plastic este de-a dreptul imposibilă pentru procesul de reciclare; problema rezultă din creşterea cantităţii acestor tipuri de sticle, deoarece consumatorii nu cunosc faptul că aceste ambalaje nu sunt nicidecum ecologice şi continuă să le folosească.
Abuzul de Eticheta „ECO“: Considerăm că autorităţile ar trebui să fie mai stricte în ceea ce privește acordarea acestei etichete şi să permită utilizarea acesteia numai în anumite condiţii. Consider că utilizarea etichetei „ECO“ doar în scopuri comerciale pentru anumite produse care nu sunt ecologice, reprezintă un abuz. Continuând în acest fel, în curând vom ajunge la momentul în care eticheta „ECO“ își va pierde valoarea.

ecologic



Alte articole in rubrica Actualitate