1000 tone de metal de pe nava MSC Flaminia au fost decontaminate - Reciclare & Recuperare | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Reciclare & Recuperare

1000 tone de metal de pe nava MSC Flaminia au fost decontaminate

08 October 2013 - 02:43 PM Reciclare & Recuperare

Nava FlaminiaDespre nava MSC Flaminia s-a scris mult și nu numai în România. Vă prezentăm în continuare câteva date despre această navă, despre contractul de decontaminare și despre lucrările efectuate până acum.

La Constanța, în prezent, trei firme românești decontaminează acest vas, în condiţiile în care firme din Germania și din alte țări au refuzat să preia această navă, atât din cauza dificultăților pe care le implică operațiunile de decontaminare, cât și a profitului extrem de redus al întregii lucrări.  ecologic

Nava MSC Flaminia este un portconteiner, o navă specializată pentru transportul containerelor care navighează sub pavilion german. MSC Flaminia a încărcat în Statele Unite ale Americii, în Charleston, 2875 containere, din care 149 de containere cu produse chimice. În drumul ei spre portul Antwerp din Belgia, nava a suferit în data de 14 iulie 2012 o explozie urmată de un incendiu. În acel moment MSC Flaminia se afla undeva în mijlocul Oceanului Atlantic.

După o perioadă de trei luni de tratative și după ce vasul a navigat spre diferite destinații, Flaminia a fost primită în Germania, în portul Wilhelmshaven. În acest port au fost descărcate containerele neafectate de incendiu și o parte din cele afectate.

santier1

În urma câştigării unei licitaţii internaţionale, şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) a fost desemnat să se ocupe de repararea navei MSC Flaminia. Pentru repararea navei trebuie rezolvate însă toate aspectele de mediu existente în momentul actual pe navă.

Pentru preluarea acestei lucrări, pentru prima oară în țara noastră, trei mari firme româneşti cu expertiză, cu dotări la nivel european și cu experiență îndelungată în domeniul depoluărilor, s-au asociat și au contractat a-ceastă operațiune de mare dificultate, prima de acest fel pentru o țară ca România.

Firmele „Asocierii“ sunt Uni-Recycling, SETCAR şi Glar Construct. DMHI a verificat în ce măsură certificările autorităţilor române acordate celor trei firme care fac parte din „Asociere“ sunt confirmate şi fizic prin dotări. Firmele „Asocierii“ au fost selectate de către DMHI din rândul mai multor firme potenţial eligibile.

După ce firmele au fost selectate şi s-a semnat Contractul de prestări servicii între „Asociere“ şi DMHI, în data de 11.03.2013, s-a elaborat și înaintat „Proiectul Tehnic de Execuție a Lucrărilor de Decontaminare a navei MSC Flaminia“ în data de 10.05.2013.

Decontaminare

În cadrul acestui proiect erau prevăzute următoarele operațiuni:

 Decontaminarea în portul Constanța, pe o platformă specială, a circa 8000 de tone fier. Este vorba de fierul rămas în urma exploziei și a incendiului care a avut loc pe vas. Decontaminarea acestor deșeuri metalice se face de către cele trei firme asociate: Uni-Recycling, SETCAR şi Glar Construct. Abia după decontaminarea fierului și numai pe baza unor buletine de analiză efectuate de către un laborator acreditat, fierul este predat beneficiarului, care ulterior îl valorifică prin firme autorizate;

 Preluarea și tratarea a circa 1000 tone de șlam sunt efectuate de către cele trei firme asociate și este o activitate care va fi efectuată în principal în incinta șantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, cu o posibilitate minimă de a se începe în portul Constanța. Transferul navei de la Constanţa la Mangalia se va face după ce pescajul navei va permite ancorarea acesteia la Mangalia.

Deșeul rezultat din această procesare urmează să fie valorificat în România conform legislației în vigoare, iar dacă acest lucru nu este posibil, pe baza buletinelor de analize și a documentelor de transport transfrontalier va fi transportat în Germania, la firme autorizate cu care „Asocierea“ are contract. Ulterior „Asocierea“ va transmite atât beneficiarului, cât și autorităţilor competente certificatele de valorificare, respectiv de eliminare, asigurându-se astfel transparența și trasabilitatea deșeurilor;

 Decontaminarea pereților navei este o activitate care se va efectua, de asemenea, la Mangalia.

Zonă special amenajată

Proiectul a fost aprobat în 17.05.2013, iar autoritățile române au permis intrarea navei în România împreună cu deșeurile notificate: 8000 tone de fier și 1000 tone de șlam.

Pentru realizarea activităților, a fost desemnată Dana 38-39 din portul Constanța, loc care permitea intrarea navei. În conformitate cu prevederile autorizației transmise de Agenția de Protecția Mediului Constanța, DMHI, sub îndrumarea tehnică a specialiştilor din „Asociere“, a pregătit platforma de decontaminare, în suprafață de 11.000 mp, din care 5000 mp cu geomembrană de protecție, platformă situată la distanța de 1200 de metri de navă.

Activitatea de decontaminare a început în data de 27.07.2013.

Piesele metalice sunt transportate de către DMHI cu trailere special amenajate la platforma de decontaminare, care este prevăzută cu patru cuve de decontaminare, unde se procedează la decontaminarea mecanică a pieselor metalice. Apoi se trece la decontaminarea cu detergenți specifici, cu jet de apă sub presiune, de către firmele „Asocierii“.

Soluțiile provenite de la decontaminarea metalului se tratează în două instalații mobile de tratare a apei, prevăzute cu aparatură specială pentru determinarea parametrilor, cu sisteme de pompe dozatoare pentru reactivi chimici și coagulanți, prevăzute cu decantoare, filtre presă, filtre cu cărbune activ, acestea fiind în măsură să asigure o decontaminare a apei la parametri corespunzători (NTPA 002) trimiterii acesteia în stații de epurare.

„Asocierea“ are amplasate, de asemenea, și laboratoare mobile și alte instalații mobile de mare complexitate.

Calitatea decontaminărilor precum și calitatea apei tratate sunt verificate permanent și sunt certificate de către un laborator autorizat, independent, care, de asemenea, și-a trimis o unitate mobilă și specialiști pe platforma de decontaminare de la Constanța.

Până în prezent au fost decontaminate peste 1000 tone metal și 120 mc apă de spălare tratată în condiţii de securitate și calitate perfecte. Ritmul decontaminărilor a fost determinat până în prezent de viteza cu care beneficiarul a asigurat debitarea și extragerea din navă a pieselor metalice.

Experiența și profesionalismul cu care firmele Uni-Recycling, SETCAR şi Glar Construct au abordat această problemă complexă, ca și rezultatele de până acum, sunt de natură să dovedească faptul că pot duce la bun sfârşit această lucrare. Industria românească este capabilă să preia astfel de contracte, iar exigența cu care toate autoritățile de mediu tratează acest proiect dovedesc încă o dată că România este capabilă să abordeze și să rezolve competent și responsabil probleme complicate de mediu.   



Alte articole in rubrica Reciclare & Recuperare