O navă de croazieră poluează cât 1.000.000 de automobile la un loc - Schimbări climatice | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Schimbări climatice

O navă de croazieră poluează cât 1.000.000 de automobile la un loc

11 March 2019 - 02:15 PM Schimbări climatice

PoluareCând ne gândim la o croazieră ne imaginăm servicii de lux, cocteiluri rafinate, peisaje de vis și adierea proaspătă a brizei. Ce briză proaspătă? O navă de croazieră produce tot atâtea noxe cât un milion de automobile. Sănătatea pasagerilor și lucrătorilor, dar și a oamenilor din zonele portuare și costiere este periclitată de arderea a 150 de tone de carburant pe zi. Iar navele folosesc combustibil mult mai poluant decât al autovehiculelor și cele mai multe nu sunt prevăzute cu filtre de noxe, așa cum au până și blamatele mașini diesel. Bine ați venit la bord! Profitați de poluare all-inclusive!
Irina Tomșa

Potrivit estimărilor, transportul maritim este responsabil de 15% din oxizii de azot (NOx) și 8% din oxizii de sulf (SOx) produși la nivel mondial. Expunerea pe termen lung la acești poluanți duce la apariția și agravarea unor probleme de sănătate serioase, ca astmul sau cancerul, iar numai în Marea Britanie ucide aproape 40.000 de oameni în fiecare an. În combinație cu apa și aerul, compușii de sulf formează acid sulfuric, principalul component al ploii acide care distruge vietățile din mare și vegetația de pe uscat. În plus, navele maritime produc 3% din emisiile de gaze cu efect de seră, nivel aproape dublu față de cel din aviație.

PoluareDe ce poluează vapoarele atât de mult?

Vapoarele folosesc un combustibil de proastă calitate, numit păcură grea sau HFO (heavy fuel oil), cel mai poluant carburant din câți există. Cu toate acestea, reglementările privind poluarea navală sunt insuficiente, iar emisiile de gaze cu efect de seră din transportul maritim nu au fost incluse în prevederile Acordului de la Paris.

Organizația germană de mediu NABU (Nature And Biodiversity Conservation Union) a testat 77 de nave de croazieră și a descoperit că doar una nu folosea HFO, „cel mai nociv dintre toți combustibilii“. NABU a avertizat în numeroase rânduri cu privire la poluarea din zonele portuare, dar „proprietarii de nave nu își asumă responsabilitatea“, a spus Leif Miller, unul dintre șefii organizației. Iar dacă armatorii nu pot fi convinși, comunitățile expuse poluării trebuie să ia atitudine. „Cu vorba bună nu se schimbă nimic, așa că acum cerem comunităților din zonele portuare și costiere să interzică navele poluante - așa cum face Norvegia pentru unele dintre fiordurile sale - pentru a proteja oamenii și mediul“, a declarat Miller.

Investigație sub acoperire

Un alt reprezentant NABU, Daniel Rieger, a declarat că „navele produc nu numai gaze cu efect de seră, ci și oxizi de sulf și de azot și pulberi în suspensie“, iar pulberile în suspensie ale unei nave ar echivala cu cele emise de un milion de autovehicule.

Declarația lui Rieger a fost un comentariu la dezvăluirile postului de televiziune Channel 4 care a realizat o investigație sub acoperire privind cantitățile de pulberi în suspensie produse de cel mai mare operator britanic, P&O Cruises.

Echipa de jurnaliști a măsurat nivelul pulberilor în suspensie la bordul navei Oceana, cu o capacitate de peste 2.000 de pasageri. Rezultatele au arătat că în diferitele zone ale navei aerul conținea între 84.000 și 144.000 de pulberi în suspensie pe centimetru cub, cu un maxim de 226.000 pe centimetru cub în dreptul țevilor de evacuare. Pentru comparație, jurnaliștii au măsurat prin același procedeu aerul din centrul Londrei, la Picadilly Circus, unde au înregistrat 38.400 de pulberi în suspensie pe centimetru cub.

Dr. Matthew Loxham, specialist în biologie respiratorie și toxicologia poluării aerului la Facultatea de Medicină a Universității din Southampton, a declarat pentru echipa Channel 4 că pulberile în suspensie înregistrate pe navă „sunt la nivelul pe care ne-am aștepta să-l vedem în cele mai poluate orașe din lume, cum ar fi Shanghai, Delhi și altele“.

Simptome „pe care de-abia acum începem să le înțelegem“

Dr. Matthew Loxham a avertizat că expunerea pe termen scurt la asemenea concentrații de pulberi în suspensie poate cauza probleme respiratorii, iar persoanele cu astm sau boli cardiovasculare sunt cele cu grad mare de risc. Cu privire la expunerea repetată sau pe termen lung, specialistul în toxicologie a spus că membrii echipajului ar putea experimenta
simptome „pe care de-abia acum începem să le înțelegem“.

Vas de croazieră

Ca răspuns la dezvăluirile jurnaliștilor de la Channel 4, reprezentanții P&O Cruises au declarat: „Începând din anul 2005 am redus consumul de combustibil cu 28%, cu reducerea corespunzătoare a emisiilor din aer“ și au adăugat că Oceana urmează să fie dotată cu sisteme de filtrare a emisiilor care au fost instalate deja pe 60 de nave ale companiei. „Această acțiune îmbunătățește semnificativ calitatea emisiilor atmosferice. Pulberile în suspensie și funinginea pot fi reduse cu până la 80%“.

Zona de agrement este cea mai poluată

În ianuarie 2019, specialiștii în sănătate publică de la Universitatea Johns Hopkins au publicat un raport cu rezultatele unei alte investigații sub acoperire, de data aceasta la bordul a patru nave de croazieră operate de Carnival Cruise Corporation: Carnival Liberty, Carnival Freedom, Holland America MS Amsterdam și Princess Cruises Emerald Princess.

Cercetările au durat doi ani și au demonstrat că pulberile în suspensie de la nivelul navelor erau „comparabile cu concentrațiile măsurate în orașe ca Beijing și Santiago“, potrivit profesorului Ryan Kennedy, unul dintre autorii raportului.

Mai mult decât atât, emisiile produse de navele de croazieră conțineau și alți compuși periculoși, inclusiv metale și hidrocarburi aromatice policiclice toxice și cu potențial cancerigen.
La toate cele patru vapoare poluarea a înregistrat cotele cele mai mari în zona din spate, acolo unde sunt amplasate piscinele, pistele de alergare și zonele de agrement, adică unde pasagerii și echipajul petrec cel mai mult timp în aer liber.

Interese și mize mari

Raportul din 2019 a fost comandat de organizația internațională de mediu Stand.earth, care a anunțat apoi că va declanșa campanii prin care să determine compania Carnival să renunțe la HFO, combustibilul care s-a dovedit atât de nociv. „Ceea ce face acest gigant poate avea un efect uriaș asupra stabilirii standardelor în industrie“, a declarat Kendra Ulrich, unul dintre activiștii Stand.earth.

În replică, reprezentanții Carnival au declarat că testele aerului de la bordul navelor operate de companie „îndeplinesc sau depășesc“ toate standardele. Armatorul a acuzat Stand. earth de rele intenții: „În scopul strângerii de fonduri, această organizație caută în mod constant probleme în industria noastră, chiar dacă trebuie să creeze teste false care nu au nicio bază științifică“.

Potrivit Cruise Line International Association, „la nivel global, industria croazierelor a investit un miliard de dolari în noi tehnologii și carburanți mai curați pentru a reduce semnificativ emisiile navelor“. Aceeași asociație a afirmat că în 2019 se așteaptă la peste 30.000 de pasageri la bordul navelor de croazieră din întreaga lume, cei mai mulți fiind cetățeni ai Statelor Unite. Industria valorează miliarde de dolari și asigură locuri de muncă pentru peste un milion de angajați cu normă întreagă, inclusiv mii de oameni care muncesc la bord.

Și navele trișează cu emisiile

Industria maritimă este în expansiune, dar nu se fac îmbunătățiri. „E scandalos că în 2018 încă mai apar pe piață nave noi care folosesc HFO drept combustibil“, a spus Leif Miller, reprezentantul NABU. ONG-urile de mediu au cerut în mod repetat ca utilizarea HFO să fie interzisă, iar Organizația Maritimă Internațională s-a declarat de acord, dar în realitate lucrurile nu se mișcă în această direcție.

Poluare

Până în prezent, AIDAnova este singura navă de croazieră care folosește gaz natural lichefiat, mai puțin dăunător pentru mediu. „Utilizarea gazului natural lichefiat reduce semnificativ poluarea dăunătoare, iar cetățenii din orașele portuare și zonele costiere vor putea respira aer mai curat“, a declarat Dietmar Oeliger, un alt reprezentant al organizației NABU.

În loc să plătească pentru gaz natural lichefiat, mai scump, dar mai puțin poluant, multe nave instalează sisteme care trișează în raportarea emisiilor. Cu ajutorul acestora, nava pare că îndeplinește standardele de emisii, dar de fapt deversează în ocean poluanții rezultați din folosirea combustibilului ieftin și slab calitativ numit HFO.

John Maggs, președintele organizației Clean Shipping Coalition, a precizat: „Cele mai multe nave mari folosesc HFO. Este vorba despre un produs rezidual al industriei de rafinare, adică după ce rafinăriile produc benzina și carburantul diesel cu care alimentăm autovehiculele, le rămâne un fel de deșeu. Se numește carburant rezidual sau ulei combustibil greu“. Acest carburant rezidual este periculos și foarte poluant pentru că are un conținut mare de sulf, dar este preferat de industria navală pentru că este mult mai ieftin decât oricare alt combustibil.

O industrie aflată „pe val“

Întreaga industrie a croazierelor este în expansiune, iar clienții nu mai sunt preponderent seniori. Datele organizației Cruise Line International Association arată că segmentul de public cu cea mai accentuată rată de creștere este cel cu vârsta între 30 și 39 de ani, care a cumpărat cu 20% mai multe bilete de croazieră în 2018 comparativ cu 2016.

Sunt rezultatele unei industrii înfloritoare, cu bugete de marketing și putere de lobby impresionante, care știe atât de bine să vândă vise de lux, cu plaje exotice, ape de culoarea turcoazului și cer incredibil de senin. 



Alte articole in rubrica Schimbări climatice