De la 1 ianuarie 2020, Mai puțin sulf în combustibilii maritimi - Schimbări climatice | Ecologic
Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Cititi politica cookies.

Schimbări climatice

De la 1 ianuarie 2020, Mai puțin sulf în combustibilii maritimi

10 February 2020 - 01:40 PM Schimbări climatice

178-39_rrConținutul de sulf al combustibililor maritimi trebuie redus la nivel mondial începând cu 1 ianuarie 2020 de la 3,5% la 0,5%. Prin această decizie Uniunea Europeană urmărește diminuarea poluării, ocrotirea sănătății oamenilor și protecția mediului. Emisiile de oxid de sulf (SOx) provenite de la motoarele cu ardere ale navelor provoacă ploi acide și generează particule fine ce pot cauza maladii respiratorii și cardiovasculare, ducând la scăderea speranței de viață.
ecologic

Transportul maritim are un impact direct asupra calității aerului din orașele de coastă. Gazele de evacuare ale navelor reprezintă o sursă importantă de poluare, inclusiv prin oxizii de sulf care sunt foarte dăunători pentru sistemul respirator al oamenilor.

În mod tradițional navele utilizează pentru propulsie păcură care poate avea un conținut de sulf de până la 3,5%. În comparație, conținutul de sulf al combustibililor utilizați de camioane și autoturisme nu trebuie să depășească 0,001%. Directiva din 2012 privind conținutul de sulf a fost revizuită în 2016 când s-au redus emisiile de SOx prin stabilirea unor niveluri maxime de sulf pentru combustibilii maritimi și a încorporat în legislația UE noi standarde stabilite de Organizația Maritimă Internațională (OMI), atât în interiorul unor zone protejate la nivel regional, cât și în afara acestora.

„Transportul maritim este o activitate mondială, iar reducerea emisiilor sale necesită soluții la nivel mondial. Intrarea în vigoare a plafonului mondial pentru sulf este o etapă importantă pentru întregul sector maritim; acest plafon va contribui la o mai mare reducere a emisiilor de poluanți atmosferici nocivi, în beneficiul direct al orașelor și al comunităților din întreaga lume, inclusiv al u-nor orașe și comunități importante situate pe coastele sud-europene. De asemenea, se demonstrează faptul că un efort concertat din partea UE și a OMI împreună cu un angajament ferm al industriei de profil pot genera beneficii importante pentru mediu și pentru sănătatea cetățenilor noștri,“ a declarat comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean.

178-40

Comisarul pentru Mediu, oceane și pescuit, Virginijus Sinkevičius, a adăugat: „Pactul Ecologic European urmează să realizeze un obiectiv ambițios de poluare zero pentru neutralitatea climatică și pentru un mediu fără substanțe toxice. Această ambiție a UE protejează bunăstarea cetățenilor noștri și în același timp asigură un mediu înconjurător, mări și oceane sănătoase și curate într-o economie «albastră» durabilă și fără emisii de dioxid de carbon, în cadrul căreia toate părțile se angajează să colaboreze, inclusiv sectorul transportului maritim. Salutăm adoptarea standardelor privind un conținut redus de sulf la nivel mondial și în zonele de control al emisiilor, pentru ca un număr mai mare de cetățeni ai UE care locuiesc în zone de coastă să poată respira un aer curat“.

Restricționări benefice

Uniunea Europeană a luat măsuri ferme de reducere a conținutului de sulf al combustibililor maritimi prin Directiva din 2012. În 2016 Organizația Maritimă Internațională (OMI) a confirmat începutul anului 2020 ca termen de intrare în vigoare a plafonului mondial de 0,5% pentru sulf. În unele ecosisteme foarte fragile precum Marea Baltică și Marea Nordului - desemnate ca „zone de control al emisiilor de oxizi de sulf“ (ZCES) - conținutul de sulf a fost deja redus la 0,1% în 2015. Restricționarea a dus la scăderea cu mai mult de jumătate a concentrațiilor de dioxid de sulf din jurul ZCES, generând beneficii pentru sănătatea oamenilor din porturile și regiunile de coastă, în timp ce impactul economic asupra sectorului a fost minim.

Noi reglementări

Uniunea Europeană a depus eforturi pentru combaterea emisiilor produse de sectorul maritim atât în spațiul intracomunitar, cât și pe plan mondial. În 2018 OMI a fost de acord să reducă emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim cu cel puțin 50% până în 2050. UE și statele membre au jucat un rol important în intermedierea și garantarea acestui acord pentru sector, care reprezintă în prezent 2-3% din emisiile mondiale de CO2. În cadrul OMI se poartă deja discuții pentru a transpune acordul în măsuri concrete.

178-41

În vederea soluționării problemei poluării cu plastic a oceanelor, Uniunea Europeană a adoptat noi norme privind instalațiile portuare de preluare prin care să se asigure că deșeurile generate la bordul navelor sau pescuite din mare sunt colectate și tratate corespunzător.

De asemenea, UE colaborează cu OMI pe tema apelor deversate de sistemele de post-tratare utilizate de nave. Obiectivul este de a se asigura durabilitatea deplină a acestor sisteme, posibil prin stabilirea unor reglementări legislative mai stricte și uniforme. 



Alte articole in rubrica Schimbări climatice